sunnuntai 6. marraskuuta 2016

FTCC + "Rata-SM", siinä meillä nyt sitten vahvistuneet kuviot


Uutisia Jyväskylästä, lajipäiviltä!

Noniin, lyhyesti ja ytimekkäästi pureudun kahvin ääreltä Jyväskylästä eilisiin uutisiin rata-autoilun parista!
Eilinen päivähän oli tarkoitettu kilpailijoille ja sarjajulkaisuja tuli, kuten odotinkin! Nyt se on naputeltu pöytään: ensi kaudella on FTCC sekä tällä hetkellä kutsumanimeltään Rata-sm. Eli kuten jo edellisessä kirjoituksessani ounastelin, ei ollut vielä ainakaan aika haudata rata-sm:ää.

Ensimmäiseksi selitys tuohon kutsumanimeen! Rata-sm on tällä hetkellä ainakin toistaiseksi vielä työnimi millä tuota sarjaa viedään eteenpäin, mutta muitakin nimiehdotuksia ilmeisesti on, ainakin Vauhdin Festivaali-sarja! Tämä nimi asia varmaan selviää sitten myöhemmin!  Pääasia on nyt että runko on valmis!

Eli pureudutaanpa näihin kahteen sarjaan vähän tarkemmin mistä nyt puhutaan! Tässä kohtaa muistutan että tottahan meillä sitten on vielä erikseen HRF sekä näitä kerhokisoja ym!

Osassa kilpailuja ajetaan myös NEZ-mestaruudesta! Tätä pakkaa en tässä kirjoutuksessa hämmennä enempää, kirjoitan siitä vaikka erikseen.

FTCC= huippusarja, jossa kaikki luokat ajavat sm-pisteistä!

Kalenteri: (en vielä vannois että tämäkään on lopullinen)

28.-29.4 Bikernieku Riika Latvia FTCC (myös NEZ)
13.-14.5 Botniaring Rata- SM
20.-21.5 STCC Alastaro
2.-3.6 Ahvenisto (AKK Sports ry) FTCC
30.6-1.7 Auto24Ring Pärnu, Eesti, FTCC+ Rata - SM (myös NEZ)
29.-30.7 Kemora, Rata-SM
5.6.8 Seinäjoen Vauhtiajot, Rata-SM??
12.8 Vauhdin festivaali
19.-20.8 Historic Gran race, ahvenisto, HRF
26.-27.8 Porsche festivaali, alastaro
8.-9.9 Alastaro FTCC+ Rata-SM?? (myös Nez)
16.-17.9 Legends MM, botniaring

ilmoittautuneet luokat:

Porsche GT3 Cup - autot
V8 Thunder
BMW Extreme
V1600 sekä T1600

"Rata-SM" jossa osassa luokkia myös jaossa sm-pisteitä, esim: Formula Ford

"Rata-sm":
Formula Ford
Legends Trophy
Touring cars
Gran Turismo

Siinä vahvistuneet luokat ja kilpailut ensikaudelle! vauhtiajot siis kysymysmerkeillä toistaiseksi!

Eli niinkuin kalenterista näkyy, tarkoitus olisi että nämä kaks sarjaa ajaisivat joitakin kisoja myös yhdessä, tässä varmaan ajatuksena kustannustehokkuus!

Hyvä huomioida tietysti tuo että ainakin Formula Ford ajaa sm-pisteistä FTCC-sarjan ulkopuolella

Jo perinteeksi muodostunut Seinäjoen Vauhtiajot ovat liipasimella, samana viikonloppuna järjestetään Jyväskylän Neste Rally ja ilmeisestikään seinäjoella ei ole muuta viikonloppua ns kaupungilla tyhjänä että päästäisiin kyseinen tapahtuma järjestämään toisena ajankohtana!

Henkilöstö:

Ja sitten palataan taas siihen niin rakkaaseen rahaan! Näiden kahden sarjan taustalla on ajatus että niihin hommattaisiin kiertävä henkilöstä, samoin kun tämän päättyneen kauden FTCC sarjassa on ollut! Mutta nyt niin että tuo henkilöstö kiertäisit molemmat sarjat! Nyt täsmennän että puhun kiertävästä kilpailunjohdosta, en tietenkään koko henkilöstöstä! Jokainen järjestäjä sitten hommaa omiin kilpailuihinsa lippumiehet ym toimitsijat ihan niinkuin ennenkin! Tämä on todella hyvä ajatus, kilpailujen kulku pysyy samanlaisena ja lapsentauteja saadaan kitkettyä asia kerrallaan pois! Mutta jos hyvääkin niin kyllä huonoakin, on siinä monta viikonloppua kesästä mihin muutaman ihmisen täytyisi sitoutua! Eihän tuohon kilpailunjohtoon, kiertävää henkilöstöön nyt tarvitse mitään armeijaa mutta ne ihmiset ketkä tuon paketin pystyvät hallitsemaan ja tuohon sitoutumaan ovat varmasti vähissä näinä kiireen täyttäminä elämäntapoina!

Ja kun me puramme tätä vielä vähän lisää niin kuka tuon pestin sitten haluaa? Kovin monen kättä ylhäällä en ole vielä nähnyt! Tosiasiassa tällä hetkellä kun itse istun kahvia siemaillen Jyväskylässä kokoontuu toimitsijat ym kilpailunjärjestäjät lajipäivien toisena päivänä tuossa viereisessä kokoustilassa! Toivottavasti siellä saadaan nyt tämä porukka hitsautumaan ja yhdessä tekemään ensikaudesta ja seuraavista entistä parempaa ja toimivampaa moottoriurheilua!

Täälläkin oikeastaan ensimmäisenä puheenaiheeksi nousi raha! Mihin ne osallistumismaksut ym rahat menevät? Olen saanut luvan purkaa viime kauden yhden kisan kustannuspolitiikkaa hieman teille kaikille, olkoon se seuraava kirjoitukseni aihe jossa avaan sitten ihan tosissaan mihin nuo osallistumismaksut menevät, eivätkä riitäkkään!

Otin tuon nyt tuohon väliin ihan siksi että niin vahvasti näyttää edelleen siltä että myös ensi kausi ja varmaan seuraavatkin tullaan järjestämään myös tämän kilpailunjohdon kannalta talkoilla! Yksinkertaisesti rahaa maksaa kenellekkään mitään tehdystä työstä ei vielä ole! Paino sanalla vielä! Jos katsomme suomen rajojen ulkopuolelle ja vertaamme meidän rata-autoilua ja osallistumismaksuja ym, ei tuo oikeastaan ole mikään ihmekkään. Toki ymmärrän myös ettei kilpailijoiden kuuluisi maksaa kaikkea, eikä se toki näin olekkaan! Se vaan lyhytnäköisyydessään saattaa siltä näyttää! Mutta tämä on iso ja mutkikas kaava jonka seuraavassa kirjoituksessani hakkaan niin osiin kuin vaan ikinä pystyn, josko se sitten selventäisi mistä rahaa tulee ja mihin se menee! Ja mitä pitäisi tapahtua että saisimme sitä lisää! Ne on yhteiset talkoot, ei yksin AKK:n, ei kilpailujenjärjestäjien eikä kilpailijoiden! Mutta siitä lisää ensikerralla!

Mutta palatakseni tähän jo päättyneeseen kauteen, seurasin vierestä mikä työ tuollaisen kilpailun järjestämisessä on ja kuinka paljon sitä väkeä tarvitsee! Nyt kun katsoo tuota tulevaa kesää ja avoimia asioita niin oksettaa! Koko moottoriurheilu ahdistaa! Tällä tietoa tuolle henkilöstö asialle ei ole ainakaan toistaiseksi tehty mitään, henkilö sitä kasaamaan on onneksi jo päätetty! Itseäni vain ahdistaa ajatus että kuinka kauan on aikaa pelata ja odotella, muut sarjat, harrastukset, kerhot ym sitouttavat omiaan jo ensikaudelle ja tosiasiahan on se ettei meillä väki riitä kolmelle eri radalle joka viikonloppu! Suomen kesä on lyhyt ja vähä luminen! Tulee auttamatta tilanteita että kisoja on ympäri suomen, eri lajien parissa ja vähäkin henkilöstö jakautuu niihin sitten! Ydinryhmä olisi mielestäni saatava pian kasaan, ohjeistettua ja nidottua yhteen jotta olisi myös sitten hämmentyneille toimitsijoille, kilpailijoille ym kyselijöille olemassa se luukku mistä vastauksia saa! Toivon että tähän saamme myös hyvän porukan ja pian! Nyt tanssitaan jo marraskuuta! Katsokaapa koska kausi FTCC:n osalta alkaa!?

Toivon todella että tuossa viereisessä kokoustilassa saadaan hyviä asioita aikaiseksi!

Sitten on vielä tietysti säännöt ja rengasväännöt ym jotka sekoittavat harrastajien päätä lisää, missä sarjassa sitten kukakin oikeasti ensikaudella ajaa on vielä hämärän peitossa!

Ensikausi:

Itseäni kiinnostaa kovin ensikaudella osanottajien määrä luokittain, se tulee olemaan ratkaisevassa osassa kuitenkin näissä yhteisissä talkoissa joista kerron ensikerralla lisää! Pienenä vinkkinä että nyt en todellakaan tarkoita yhtälöä: mitä enemmän kilpailijoita, sitä enemmän osanottajamaksuja! Ei, ei näin, taustalla on paaaaljon muuta joka ruokkii näitä sarjoja! ;)

Nyt kahvin jo jäähdyttyä kuppiin ja sadan uuden ajatuksen velloessä päässä lopetan tämän kirjoituksen tähän, tällä kertaa olen puhelimen varassa kun ajattelin etten postaa täältä mitään, mutta kuinkas sitten kävikään! Siksi normaalista kaavasta poikkeava kirjoitusasu!

Kiitos ja terveiset Jyväskylästä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti