keskiviikko 10. toukokuuta 2017

Talkoilla tulos tai Rata-autoilu ulos!!

Päivää että pätkähti!



Nyt on kulunut hienoinen tovi taas edellisestä kirjoituksestani ja rata kausikin jo starttasi Riikasta, tänä viikonloppuna jatkuu sitten kotoisessa Suomessa, Jurvassa, hienolla ja nopealla Botniaringin radalla.

No mitä tämän kertainen kirjoitukseni sitten käsittelee!Ajattelin purkaa vähän noita tämän vuoden puolella käytyjä kilpailuja, siis missä olen itse ollut kuvaamassa, sieltä risuja ja ruusuja jos niitä on annettavaksi. Ajattelin myös pureutua vähän tuohon kilpailuhenkilöstöön koska se näyttää aiheuttavan nyt päänvaivaa oikeastaan kaikille.

Sitten tuohon henkilöstöasiaan

Niinkuin jo kirjoitukseni alussa kerroin alkaa Rata-SM kausi tänä viikonloppuna Botniaringiltä, Jurvasta. Tuonne odotetaan varmasti paljon Legends autoja jo ihan siitäkin syystä että Legendsien MM-kilpailut järjestetään syksyllä Botniaringillä! Tästä ensimmäiseksi suuri kumarrus niille ihmisille jotka ovat vuodet läpeensä painaneet töitä tuollaisen kilpailun saamiseksi suomeen. Hienoa! Vielä kun saadaan ihmiset innostumaan ja lähtemään kisoja katsomaan, on odotettavissa varmasti koko kesän hienoin autokilpailu tapahtuma.

No niin se henkilöstö. Se on uskomaton määrä ihmisiä mitä tuollaisen kilpailun rakentamiseen ja tekemiseen tarvitaan. Tänään seurasin netistä kuinka tuohon lauantaina ajettavaan kilpailuun haetaan ratatuomaripisteille henkilöstöä. Olen jo kauan kauhun sekaisin tuntein miettinyt millä tämä porukka saataisiin innostumaan talkoisiin uudelleen. Useasti tämä sama ongelma tulee järjestäjälle eteen. Toimitsijat ja muut talkoolaiset odottavat kerta toisensa jälkeen parempaa ja parempaa, halutaan vähintään hotellitasoinen majoitus, kunnon ruuat, aamupala, lounas, välipalat ja iltapalat ja sitten ne makkarat ja ja ja... Sitten kun joku jää saamatta niin kaikki on tehty päin p*rsettä ym. Kukaan ei enää innostu lähtemään kilpailuihin talkoilla, haluataan joku nimellinen korvaus tai jotain muuta vastaavaa. Vaatimuslista kilpailunjärjestäjältä alkaa olla mahdoton. Tälle kaudelle toki muutoksena on että myös Rata-SM kilpailut ovat pääsääntöisesti yksipäiväisiä mikä toki helpottaa järjestäjiä kustannuksiltaan sekä työltä. Nuo majoitukset ja ruokailut ovat aika suuri menoerä jokaisen kilpailu kylkeen ympättynä. Mutta toisaalta niinkuin nytkin, itse asun kaukana Botniasta ja jos omistaisin toimitsijalisenssin niin pakko on myöntää ettei se omaakaan mieltä kauheasti innosta jos matkaa tulee noin 300km suuntaansa, aamulla tarvitsisi olla ajoissa paikalla niin venyyhän tuo päivä aika suhteettoman pitkäksi ajomatkoineen ym. Mutta sitten nämä ketkä asuvat lähellä, mikseivät he mene? Syitä on niin monta kuin on  toimitsijaakin! Mutta sitä minä en hyväksy että Suomalainen rata-autoilu jätetään nyt oman onnensa nojaan henkilökismojen tai AKK "vihan" vuoksi.

Onko tähän varaa?

Onko tosiaan näin että nämä meidän puskassa kurnuttajien tahtotila alkaa talkoilemaan herää vasta sitten kun ei ole enää mitään minkä vuoksi talkoilla! Onhan se ihan karu totuus että nyt mitataan suomalaisen rata-autoilun tulevaisuutta, se ponnahduslaudaksi luotu sarja, V1600 on pirstaloitunut jo ihan naurettavista syistä, kukaan ei ole ottanut asiakseen koittaa saada yhtenäistettyä sitä sarjaa jonka piti olla matalankynnyksen paikka nuorille, ja myös vanhemmille rata-autoilusta kiinnostuneille. Suuta osataan soittaa ja haukkua millon ketäkin syylliseksi siihen ettei itseä enää kiinnosta. Ymmärrän toki että monella on kesän suunnitelmat jo tehtynä koska tämä kauden alloitus on ollut niin vaillinaista niin on nostettu kädet pystyyn, pärjäilkää pojat ja tytöt! Toki harmittavasti on tullut myös ilmi tätä hyvä jätkä - kategoriointia, kuka pääsee sitten mihinkin, ketä pyydetään ja ketä ei. Naurettavaa! Ja toisaalta tämä oli juuri sitä mitä itse pelkäsin! Mutta onko tähän varaa? Pirstaloida järjestäjä tahot, jakauttaa luokat, määritellä hyvä jätkä - meriitit, minun mielestäni ei. Edelleenkään asiansaosaavaa ja pätevää porukkaa näiden ilpailujen järjestämiseen ei mielestäni ole riittävästi. Tämä hajota ja hallitse tapa toimi ehkä joskus jossain mutta tässä lajissa, tässä maassa se ei toimi. Kaikki ei vieläkään tykkää toisistaan, eikä tarvitsekkaan, tarvitsee olla vain aikuinen. Jos se lepakko tai sammakko karkaa suusta niin osataanhan me se sitten myös korjata, osataanhan?

Asiantuntijat löytyy, missä talkoolaiset?

Itse olen välillä aika kiivaastikkin kritisoinut AKK:ta sen tavasta toimia, en vieläkään nosta heille peukkua, mutta samalla on kritisoitava myös teitä kilpailijoita ja toimitsijoita. Olen jo pitkään ihmetellyt kun jokaisella on aina niin kamalasti haukuttavaa ja murmutettavaa. Miksei kenestäkään ole sitten sanomaan ääneen? On niitä ketkä tietävät kuinka asiat pitäisi tehdä, neuvoja on niin monta kuin sanojaa, mutta sitten kun aletaan tekemään niin ketään ei näy missään? Nyt tälle kaudelle yhdistyi monta osaajaa, SRTRY, nyt on tekemisen meininkiä ja sitä osaamista yritetään hyödyntää, vaan eipä ole osaamisesta apua jos ei ole talkoolaisia. Yhteen hiileen puhaltajia!

Nyt on aika avautua!

Olen ajatellut miten keskustelua voitaisiin avata, kilpailijoiden ja toimitsijoiden ääni saataisiin kuuluviin anonyymisti koska ilmeisesti kasvojen näyttäminen on tässä kohtaa liian suuri kynnys! Pyrin tälle kaudelle lähtemään ainakin muutamiin kisoihin ja kantamaan selässäni kameraa! Olen miettinyt jopa vaihtoehdoksi reikää tuohon reppuun johonka jokainen kilpailija tai toimitsija, miksei katsojakin voisi käydä anonyymisti laittamassa palaute/kysymyslappuja joihin sitten koitan onkia vastaukset ja julkaista ne täällä blogissani! Kysymyksineen ja vastauksineen! SRTRY on luvannut että heidän kirjat ja kannet ovat kaikille avoimet, avataanpa siis muutkin kirjat!

Toinen vaihtoehto tähän olisi että AKK kutsuisi lajipäivien tapaan aivoriihen paikalle johon kutsuttaisiin kaikki kilpailijat, toimitsijat ym kenellä on kysyttävää. Ennen tilaisuutta voisi käydä jättämässä anonyymisti asiansa jollekkin nettisivulle josta sitten tuossa tilaisuudessa nuo asiat poimittaisiin yksi kerrallaan ja niihin vaaditaan vastaus. Jos vastausta ei saada siinä tilaisuudessa, asetetaan asiasta vastaavalle määräaika milloin hänen on vastaus toimitettava ja se on sitten tilaisuuden jälkeen luettavissa netistä. Vastaajina toimisi tietysti edustaja AKK:sta, lajiryhmien edustaja, mahdollisesti eri kilpailuiden järjestäjien edustajat ym. Sitten kun näistä kuitenkin poikii jatkokysymyksiä niin uusi tällainen tapaaminen sitten esim puolen vuoden päähän, nämä uusinnat varmasti harvenisi pikku hiljaa kun nyt tähän tämän hetken kaaokseen saataisiin aloitus. Liekkö sitten tästä olisi hyötyä mutta josko se purnutus "suljettujen" ovien takana vähenisi ja porukka yhtenäistyisi kun solmuja saataisiin suuren joukon edessä auottua, ei enää: se sanoi mulle näin ja tuolle näin! Nyt SE olisi sanonut kaikille näin!

Viestiä!

Jotta saataisiin tämä kysymystulva alkamaan, jätäthän anonyymisti tai nimelläsi kysymyksen tai palautteen blogini loppuun niin hoidan asiaa eteenpäin, ja julkaisen mahdolliset asiat myös täällä blogissani! Jotainhan meidän on yhdessä tehtävä! Muuten voidaan alkaa myymään kilpakalustot ulkomaille, vielä kun ne ei ole kaikkia täältä rajan yli vieneet!

Sitten palaan niihin jo käytyihin kilpailuihin! 

OP Rallisprint Marttila

Alkutalvesta pyörähdin uuden kamerani kanssa Marttilassa kuvaamassa sprinttiä. Tämä oli nyt toinen vuosi putkeen tuolla. Kelithän ei oikeastaan koskaan talvella miellytä koko kansaa, mutta kaikesta huolimatta tuo hienosti pellolle rakennettu sprintrata oli saanut taas katsojakuntaa paikalle. Reitin pohja kesti hienosti koko kilpailun, mielestäni paremmin kuin edellisenä vuonna, toki ilmojenherra oli nyt myös vähäisestä lumesta huolimatta suosiollisempi. Osanottajiakin oli hirmuinen kasa, en nyt lukumäärää enää tässä kohtaa muista mutta autoja oli laidasta laitaan ja kaikkien iloksi myös crosskartit oli mukana, kuten viime vuonnakin!
Mitään sen ihmeellisempää tästä tapahtumasta en tässä ala kirjoittamaan, kiitän Salon ua:ta hyvin järjestetystä kilpailusta.


Jääspeedway Seinäjoki

Sitten siirrytään jääspeedwayn pariin Seinäjoelle. Nyt olin hankkinut vähän päivitystä kameran linssin jatkeeksi ja ajatuksena siinti hienot uudet mahdollisuudet kuvaamiseen lumen ja jään seassa. No siinäpä ne kompastuskivet sitten olikin, uusi kamera ja uusi putki, valotuksen kanssa taisteluunhan tuo koko reissu meni, toki myös uusi kalusto oli aika järeä kilpailuun missä pääsit hyvinkin lähelle kuvauspaikkoja.
No itse kilpailusta, hienosti oli tämäkin järjestetty, oli selkeää että töitä näiden kilpailuiden eteen väännetään pitkiä iltoja, jopa öitä, oli suomen talvi näyttänyt huonoutensa myös Seinäjoella ja katsojien ja myös kilpailijoiden turvaksi tehdyt lumivallit oli ajettu paikanpäälle muulla kalustolla. Siinä on saanut muutaman lavetin lastata ja purkaa, ja itse kilpailupaikalla sitten siirrellä niin ettei näkyvyys katsojilta peity mutta turvallisuus säilyy. Kilpailussa itsessäänhän ajetaan ns ovaalirataa ja tälläkin kerralla nuo vallit näyttivät olevan tarpeen, hienoja tilanteita, katsojaystävällisyyttä.
ainoat oikeastaan moitteet koko kilpailusta oli itseäni häirinnyt vajavainen käsiohjelma, kilpailijoidenosalta. Mutta kyllähän ne nimet ja muut tiedot sitten hienosti kuuluttajan toimesta sieltä löysi tiensä myös minun korviini. Kiitän siis Epuaa hyvästä kilpailusta sekä kuuluttajaa!



Pistejäärata Tampere

Sitten ns kotikilpailuun. Tampereen pistejäärata kilpailuun. No niin, se suomen talvi, ei lunta, ei jäätä! Tämä oli aiheuttaa koko kilpailun perumisen, kilpailua siirrettiin kertaalleen. Lunta ajettiin millon mistäkin ja rataa jäädyttettiin iltaisin ja öisin, välillä näytti hyvältä, sitten taas sääherra päätti että vesisade helmikuun lopussa onkin paljosti mukavampaa. Mutta pitkien öiden ja rukousten myötä tuokin kilpailu saatiin pyynikin kentällä järjestettyä. Puitteethan on suhteellisen erillaiset kuin muissa tapahtumissa. Kilpailu järjestetään Tampereen keskustassa, jolloin esim varikon luominen on hieman haasteellista, se näkyi myös tällä kerralla Pyynikillä. Kuljetuskalustot, pelastuslaitoksen kalusto, hinaus ym oli kaikki sullottuna pienelle pyynikinkentälle. Katsojia riitti, illan pimetessä myös hienoinen lumisade loi tunnelmaa pyynikille jossa katsomot tursusivat katsojia. Kylmäkin oli, taas kompastuin valotukseen kamerani kanssa.
Kiitos TamUalle tuosta kilpailusta, toivottavasti tämä perinne jatkuu myös tulevina vuosina.




No niin siinä nyt nuo talvikisat missä kiersin, hienoja tapahtumia kaikki. Pisteet harrastajille ja tekijöille.


Riika, NEZ+FTCC

Jahans, kesä tulee, tai sitten ei, katselin juuri ikkunasta kun aurinko paistaa ja lunta sataa. Kausi kuitenkin FTCC:n osalta startattiin Riikassa, Latviassa. Oma ajatus oli sinne lähdettäessä että pääsen katsomaan kevättä. Toisin kävi! Hienolla Riikan radalla joka omalla tavallaan muistuttaa meidän Ahveniston rataa, satoi ämpäri tolkulla vettä! Oli kylmä, tuuli ja ärrin murrin! Puissa oli olevinaan jonkinmoiset hiirenkorvat mutta siihen latistui kevät ja omakin fiilis.

Kilpailijoita oli Riikaan kuitenkin tullut myös ulkomailta. Tuo kisahan oli myös nez-sarjan aloitus kilpailu. Kuitenkin ensimmäisenä huokaisin kun katsoin osallistujalistaa. Onnetonta, sanon minä! Kyllä siinä kohtaa jokaisen täytyy hieman peiliin vilkaista kun V1600 lähdössä on 6 autoa ja 5 niistä on suomalaisia, sarjaan oli kuitenkin ilmoittautumut kolminkertainen määrä. Mitä on tapahtunut? Tämä huippusarjaksi nimetty FTCC taitaakin olla ihan jotain muuta. Sitten Porsche GT3, olikos nyt niin että 8 autoa viivalla... V8 thunder 13 autoa, tämä jo suhteellisen ok määrä, BMW ryhmä olisin sitten selkeästi isolla joukolla mukana. Toivon todella että kun kesäkuun alussa pamautetaan koneen tulille Ahvenistolla on lähdöissä huomattavasti enemmän kilpailijoita, tämän siis kesäkuu näyttää. Olin radalla vain lauantaina kolmen lähdön ajan koska fiilis oli kateissa ja sää ei nyt suosinut ollenkaan. Sunnuntaina esimerkiksi V1600 autoista tuli 2 autoa maaliin, mistähän tämä jo kauan ihmetelty katsoja kato johtuu? En minä ainakaan lähtisi kisoja katsomaan jos siellä kaksi onnetonta kiertää pitkää rataa ympäri. Riikassa onneksi pääsi sentään katsomaan koko kierroksen kameroista. Onneksi pääsääntöisesti suurin osa suomen radoista on ns lentokenttiä, näkee ainakin ne radalla pörräävät kilpailijat mahdollisimman kauan.

Mutta sitten enempikin tietoa tuosta Riikan radasta. Rata on siis niinkutsuttu kaupunkirata joka on aivan kaupunkin laidalla. Varikko oli ovelasti molemminpuolin pääsuoraa, näitä yhdisti hieman pelottava alikulkusilta josta myös autot kulkivat. Miksi tuo sitten pelottava, no sinne nyt juuri ja juuri tuollainen kilpa-auto mahtuu joten ihmiset juoskoon sitten alta pois sitä mukaa kun autoja tuonne tunneliin haluaa.Tällaisia radanalitus ratkaisujahan meiltäkin toki suomesta löytyy mutta mikä erotti Riikan näistä niin tuo tunneli on suhteettoman ahdas. matala ja kapea, ja ennenkaikkea pitkä! Sieltä saa tosiaan juosta karkuun sitten kun kilpailijat kiirehtivät omaan lähtöönsä. Muuten ratahan oli hieno ja päivitystä näihin aikoihin loi toki isot screenit mistä näki myös metsässä kulkevat rataosuuden, aikoja napsahteli myös noihin screeneihin. Katsomot oli hienosti rakennettu pääsuoran päässä olevaan mutkaan ja turvallisuus oli hienosti huomioitu kunnon turva-aidoilla. Tuntui siltä että meidän aina rakastama Ahvenisto putosi juuri johonkin monttuun...




Riikan automuseo

Mutta kaikista upeimman kokemuksen koin radan ulkopuolella, radan vieressä sijaitsee automuseo. Koska sää ei tällä kertaa suosinut lainkaan päätimme mennä kiertämään tuon museon. Täytyy tässä kohtaa sanoa että Riika ei ollut saanut kyllä minua rakastumaan, kaupunki on kylmä ja kolkko, mutta ohhhoh kun tuosta ulkopäin ei niin mairittelevasta rakennuksesta pääsin sisälle oli yllätys valtava. Suosittelen nyt lämpimästi kaikille Riikaan matkaaville poikeamista tuossa museossa. Kaikki oli tätä päivää, hienoja interaktiivisia mahdollisuuksia, valoshowta ja tuo kalusto? Mistään tällä pallolla ei varmasti löydy niin kattavaa kalustoa kun tuolta. Ja tunnelma, siisteys, palvelu, kaikki oli kunnossa.

Kiipesimme ylimpään kerrokseen, museossa siis kolme kerrosta, kahvila ja kunnon wc ym taukotilat. Yllätys, tuo hieno rata kiertääkin aivan tuon museon vierestä ja yksi seinä oli lasitettu, kilpailua pääsi seuraamaan huonosta säästä johtuen sisätiloista. Tämähän lämmitti mieltä. Ja sitten se kruunu, samassa tilassa oli viisi eri paikkaa mihin istahtaa, vähänkuin segarally pelejä joista löytyi nappeja ja neljä ruutua, hetken tätä katseltuani idea aukesi, istu alas, valitse kamera ja näet mitä vieressä kiertävällä radalla tapahtuu! WAU! siellä istui monen ikäistä ja kokoista autourheiluun hurahtanutta ihmistä seuraamassa kilpailua livenä haluamastaan kohdasta rataa, useammasta ruudusta pystyi seuraamaan vaikka jokaista radan tapahtumaa jos vain silmät pysyivät mukana. Nyt oli hieno kokemus, Riikassa selkeästi oli panostettu moottoriurheiluun! Hienoa! Liput kahdelle aikuiselle ja yhdelle viisitoistavuotiaalle maksoi 20e, halvempaa siis kuin mennä itse varikolle vesisateeseen.


Eiköhän tässä ollut taas riittävä setti tälle kerralle, jään odottamaan niitä kysymyksiä! minä tiedän että niitä on ja tulee lisää!! Aletaanpa purkamaan! Jätä viestisi, siihen vastataan!

Laitathan samalla Blogini seut´rantaan ja käy tykkäämässä uusista phtography sivuistani

Satu Audison Photography

-Audison-


2 kommenttia:

  1. Päivää! Toivottavasti koko V1600 luokka ei kerkeä loppua ennenku me pääsemme edes aloittamaan! Täällä ollaan tiimin kesken hankittu V1600 kilpuri projekti ja tarkoitus olisi ajaa sillä Rata kisoja kunhan saadaan kaikki tarvittavat osat hankittua autoon. Harmillista että Rata tutkinto oli ja meni enkä päässyt sinne joten oma rata kisaaminen alkaa vasta ensi kaudella kun on uusi Rata tutkinto. Toivottavasti​ tulisi muitakin uusia V1600 luokan harrastajia että saadaan luokkaan hyviä kisoja! Luokkana V1600 vaikuttaa todella hyvältä joka haluaa harrastaa ja päästä ajamaan ilman suurempia kustannuksia. Kyllä tästä vielä hyvä tulee! V1600 on se luokka johon AKK pitää nyt panostaa!

    VastaaPoista
  2. Hei! Hienoa että olette päätyneet aloittamaan V1600 sarjassa. Harmittavaa että et ole päässyt suorittamaan ratatutkintoa, mutta pienenä vinkkinä voisin sen verran ilmoille heittää että kannattaa tiedustella jos joku ottaisi kuitenkin vastaan tuon näyttötutkinnon yksityisesti. Kysyä kannattaa aina. En osaa varmuutta antaa mutta varmasti akk:sta osaavat asiaan vastata!
    Hienoa että saadaan joukkoon uusia kilpailijoita, näin takaamamme myös sitä tulevaisuutta! Onnea tuleviin kisoihin!

    VastaaPoista