tiistai 27. syyskuuta 2016

Lajityöryhmääkö vaille valmiina?

Luomisen tuskaa



No niin, olin jo hyvän matkaa ehtinyt kirjoittaa uutta tekstiäni joka pureutui edellisen tekstini aiheuttamaan kuohuntaan, mutta päädyin tallentamaan kyseisen tekstin myöhempää ajankohtaa varten ja keskittymällä nyt kuitenkin tässä osiossa lajiryhmiin ja niiden valintaan, työhön moottoriurheilun parissa ja heidän rooliinsa.

Miksi?

Ajatus moisesta aihevalinnasta lähti kun sain yllättäen puhelun jossa minua jollain tapaa kehoitettiin hakemaan rata-ajon lajityöryhmään. Pidemmän kaavan mukaan käytiin sitten puhelussa näkemyksiä lävitse tämän hetken moottoriurheilun tilasta, sen markkinoinnista, näkyvyydestä ja tunnettavuudesta.

Mikä ihmeen lajiryhmä

No mitä tämä lajiryhmä nyt sitten tekee, missä se toimii ja mikä sen rooli on? Niin, no halukkaat voivat käydä tätä asiaa AKK:n sivuilta enempikin opiskelemassa, mutta lyhykäisyydessään muotoilisin tämän itse näin: kuuntelee sitä kenttää, katselee sitä kenttää, suunnittelee parannuksia, muutoksia ja tulevaisuutta. Tekee harrastamisesta reilua, pureutuu ongelmakohtiin ja esittelee näitä muutos/parannus ehdotuksia sitten AKK:n hallitukselle jossa asioista sitten päätetään. Lajiryhmiä on useita, näihin kannattaa käydä tutustumassa AKK:n sivuilla, onhan se niin ettei nyt jokkiksen työryhmä tee muutosehdotuksia koskien rata-autoilua jne. Eli kuta kuinkin niin että jokaisella lajilla omansa, muttei kuitenkaan, kaikilla tätä ei kuitenkaan ole. Mutta siihen en nyt pureudu, rata-ajolla on ja siihen paneudumme nyt.

Haku lajiryhmään sulkeutuu

Tämän kuun viimeinen päivä täytyy jättää hakemus jos aikoo ensivuonna olla lajiryhmässä, AKK:n sivuilla on tätä varten hakemuspohja johon sitten liitetään vapaamuotoinen hakemus jatkoksi. Lajiryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa ja tekee esityksensä AKK:n hallitukselle! Tämähän kuullostaa hienolta, ne työmyyrät jotka ovat siellä kentällä, tuntevat ja tietävät lajin, sen haasteet ja hienoudet, he kirjaavat sitten paperille mitä muutoksia mahdollisesti olisi toiveissa. No mitä minä tiedän tästä "työstä"... No aika rajallisesti toki, ymmärrän idean ja tiedän että tämä on se järkevin tapa varmasti lajiamme edistää, eihän AKK:lla millään riittäisi eväät yksin olla tietoinen kaikesta moottoriurheilusta mitä maassamme tapahtuu.

Negatiivisuus ruokkimassa hyvää

No niin, sittenpä taas käännähdän negatiivisuuteen. Joku maininnutkin tässä taannoin ettei negatiivisuus ruoki mitään. Omasta näkökulmastani jos emme puhu negatiivisia asioita ääneen ei myöskään muutosta voi tapahtua. Ajatellaanpa nyt niin että jokainen taputtaa selkään: Hyvin meni tai sulkee suunsa... Eikö viesti silloin ole että homma meni puikkoihin, tehdään jatkossakin näin. Kyllä minun mielestäni jos joku asia ei nyt mennyt halutulla tavalla, pitää meillä jokaisella olla sen verran ääntä suussamme että voimme oman kannan sanoa. En nyt tarkoita että se täytyy missään julkisessa tilaisuudessa alkaa parjaamismeiningillä tuomaan esille ja hakea samalla joukoksta itselle voimaa ja hakea tukea. Sitä tukea tuskin hirveämmin siitä joukosta kuitenkaan löytyy, vaan edelleen käännytään pois ja tukitaan suu, vaikka oltaisiin juuri oltu samaa mieltä nurkan takana. Mistä se sitten johtuu että pelko valtaa mielen. Kerron tästä pelosta myöhemmin lisää. Mutta niin se negatiivisuus ei ruoki mitään. Millä oppisimme siihen että negatiiviset palautteet eivät ole pahoja, ne pitäisi ottaa hyvänä? Silloin kuulemme ruohonjuuri tason ajatuksia, näemme tunteita jotka kertovat että tästä lajista vielä välitetään ja halua edistää asioita. Kyllä, niin suuri harmi kuin se onkin se negatiivinen palaute annetaan yleensä siinä kohtaa kun hihna katkeaa, tällöin myös ulosanti ei ole kaunista kuunneltavaa, palautteen laatu on ehkä todellakin kärjisteltyä, siltä puuttuu perustelut, aika ja paikka on väärä. Jos osaisimme tai uskaltaisimmes anoa asiat välittömästi tapahtuneen jälkeen tai kun hoksaamme minkä voisi tehdä paremminkin niin emmekö voisi kertoa näkemyksemme jo siinä kohtaa, niille ihmisille kenelle se kuuluu, asiallisesti ja perustellusti, naamatusten tai näin kirjoittamalla. Tällöin voisimme saada rakentavaa keskustelua aikaiseksi, tuoda omaa ja ehkä muidenkin näkemykset esille, ennen kaikkea perustella asia. Omasta mielestäni on turha huutaa ja kiljua, raivota ja melskata, haukkua ja hirnua jos ei ole valmis omaa kantaansa perustelemaan, keskustelemaan aiheesta, ottamaan muutkin näkökulmat huomioon, koska niin usein ei ollakkaan osattu ajatella asioita toisesta näkökulmasta.

Idästä ei näe länteen, eikä myöskään lännestä itään

Tämähän on sen lajityöryhmän kenttä, kierrellä kilpailuissa, kuunnella ja katsella. On sitten kyse kilpailijasta, katsojasta tai toimitsijasta tai kenestä hyvänsä. Omasta mielestäni tuo lajityöryhmä pitäisi kasata kaikista näistä, eri alan "ammattilaisista". Koska se on se porukka joka sitten vie näitä asioita sinne AKK:lle. Ensiarvoisen tärkeää on saada pöydälle kokonaiskuva miten mikäkin asia mitä AKK:lle ehdotetaan vaikuttaa mihinkin "sidosryhmään". Tässä kohtaa tarkoitan eri sidosryhmillä nyt niitä katsojia, kilpailijoita, toimitsijoita, järjestäjiä ym. Jos kasaamme tuon ryhmän liikaa itä painotteisesti, ei lännen näkymät sillon tule välttämättä idälle mieleenkään, ja kappas taas tehtiin päätös joka ei sitten länttä palvellutkaan. Ja ketä se syyttävä sormi sitten siinä tilanteessa näyttää? No luultavimmin niitä ketkä eivät ole lännessä käyneetkään ja eivät osanneet asiaa niinpäin ajatellakkaan.

Kokonaisuuksien ymmärtämistä

Sain viime viikolla blogiani koskien myös puhelun jossa kävimme läpi kokonaisuuksien hahmottamista ja kuinka suuri prosentti ihmisistä moiseen kykenee. Se onkin sitten ihan oma pelikenttänsä, ihmisiä kun on erillaisia, usein myöskin impulsiivisia, varsinkin kun kyse on itselle tärkeästä tai rakkaasta asiasta. ja tätähän moottoriurheilu meille monelle on. Silloin kiehahtaa ja kuohuu, tai sitten vain jäädytään. Nämä ovat tunteita jotka pitää antaa näkyä ja kuulua, mutta tottakai niilläkin on oma negatiivinen sävynsä. Tunteet kiehahtaa väärässsä paikassa väärään aikaan, tai jäädymme yhtälailla. No se on ihmisyyttä. Sellaisia me olemme, ja tulemme olemaan. Mutta ei se myöskään tarkoita että meidän täytyy muistaa nämä inhottavat tilanteet hautaan saakka, niille mitään tekemättä tai asioihin vaikuttamatta. Voimme pyytää anteeksi, tai kertoa mielipiteemme uudelleen tunteiden hieman laannuttua, mutta perustellen. Kaikilla ei ole kykyä hallita kokonaisuuksia eikä tarvitsekkaan olla. Mutta perusteluilla saamme usein painoarvoa omalle näkemykselle ja sitä kautta nekin ihmiset jotka eivät asioita ajattele kokonaisvaltaisesti ymmärtämään oman näkökulmamme. Ja saattavat hyvinkin ymmärtää kuohahtamisen tai jäätymisen hankalassa tilanteessa,

No moottoriurheiluhan on hirvittävän laaja kokonaisuus jota vain raapaisin edellisessä tekstissäni. Ja sen ymmärtäminen on vaikeaa ja hankalaa, jokaisella on joku näkemys miten asiat ovat ja miten niiden pitäisi olla. Itse olen käyttänyt aikaa ymmärtääkseni AKK:n, lajiryhmien, valiokuntien, seurojen ym "sidosryhmien" kuulumista tähän kokonaisuuteen ja niiden jokaisen roolia tässä paletissa. Olen raapinut päätäni, ymmärtänyt ja ollut ymmärtämättä, tuskaillut ja oivaltanut. Jokaisessa järjestelmässähän on parantamisen varaa, kukaan meistä ei ole täydellinen emmekä luo täydellisyyttä, ainakaan ilman positiivisuutta ja negatiivisuutta.

Mietinnän paikka, minäkö?

Omasta mielestäni jokaisen pitäisi nyt vielä kun kerta kuun loppuun on muutama päivä miettiä kaikessa rauhassa mikä tahtotila itsellä vallitsee moottoriurheilua kohtaan? Kenellä on halua ja tahtoa ja kykyä ottaa negatiivisuuttakin kiitollisena vastaan, kuunnella ja ymmärtää, hallita kokonaisuuksia ja ennen kaikkea halua olla rakentamassa täydellisyyttä ymmäräen että sitä ei tulla koskaan saavuttamaan.

Olen tänään miettinyt tuota lajiryhmän roolia nyt ja tulevaisuudessa. Ensimmäinen ajatukseni on ollut kun tätä nurinaa ja natinaa olen kuunnellut ja itsekkin siihen sortunut, kuinka moni näistä ihmisistä on ottanut yhteyttä lajiryhmään ja tuonut julki niitä kiukkujaan rakentavasti perustellen? No tätähän minä en myöskään mistään tietää saa, mutta liian harvoin olen myöskään kuullut asiasta puhuttavan, että kukaan olisi maininnutkaan ottavansa yhteyttä lajiryhmään. Liekkö sitten sitäkään ei uskalleta sanoa ääneen ja tehdään suljettujen ovien takana. Se on sekin osa sitä pelkoa, josta myöhemmin lisää. Mutta eikö tässä kohtaa voisi löytyä sitä selkärankaa että siellä oman sidosryhmän sisällä keskusteltaisiin tästä aiheesta, myönnettäsiin että ollaan natisemassa ja ruikuttamassa ihan julkisesti ja haettaisiin sitten sitä joukkovoimaa, yhdenmukaisia näkemyksiä, ja sitten otettaisiin yhteyttä lajiryhmään. Yksi huutamassa salassa muilta ei varmasti sekään johda mihinkään yhtään sen enempää kuin ruikutus siellä nurkan takana ja etupihan selkääntaputus.

Nyt jokainen joka siellä sohvallaan tai missä ikinä päiväänsä tätä lukiessaan kuluttaa miettimään miten yhdessä tehdään ja yhdessä rakennetaan. Ei tarvitse ymmärtää kokonaisuutta vaan tuoda perustellusti ne omat näkemyksensä esille ja alkaa sitä kautta vaikuttamaan asioihin. Ei ole missään sääntökirjassa mainittu etteikö asiallisesti oman näkemyksensä ilmaisevalle ihmiselle olisi tilaa ja kun saamme AKK: hallituksen valitsemaan riittävän hyvän porukan lajiryhmään laajalla skaalalla, niin olemme taas askeleen lähempänä täydellisyyttä. Asioiden on vaan muututtava pala kerrallaan mutta mitään ei muutu jos ne kenen asioista päätetään ei ole valmiita asioiden eteen myöskään vaivaa näkemään.

Pelon ilmapiiri ei ruoki mitään

Sitten se pelko, tähän en tällä kertaa paneudu ihan hirvittävästi miksi näin on että pelkäämme, mutta yksi asia on avautunut itselle edellisen tekstin jälkeen: pelkäämme AKK:ta ja niitä "leirejä". AKK on suuri ja mahtava, vaan eipä sekään mikään ylijumala ole joka voi ketään tuomita ainakaan siitä että joku haluaa avata keskustelua tai muuttaa asioita, ei todellakaan, siksihän meillä on esim nämä lajityöryhmät, nehän niitä muutoksia ajaa eteenpäin. Sain huomata että palautteen antaminen edellisestä tekstistäni oli myös tätä "salaista" suurilta osin. Sain puheluita joissa kiiteltiin että otin asioita esille, mutta samaan hengenvetoon todettiin ettei tekstiäni uskallettu jakaa tai siitä ei sosiaalisessa mediassa uskallettu tykätä, jotta kukaan ei vaan leimaa ketään mihinkään "leiriin"! Tiedoksi kaikille blogiani lukeville, lukijana tai ajatuksiini yhtymällä tai niistä suuttuvilla ei ole mitään kytköstä mihinkään leiriin, ketään ei pakoteta alleviivaamaan kaikkia näkemyksiäni, nehän on edelleen minun omiani. En minäkään kuulu mihinkään leiriin. Joo olen kritisoinut AKK:ta, ja tulen kritisoimaankin, mutta niiinkuin jo edellisessä tekstissäni totesin, tehdään siellä myös paljon, paljon hyvääkin. Kritisoin myös eri sarjoja, eri sidosryhmiä sekä eri luokkia, mutta kritiikkini seassa on rakkaus lajia kohtaan ja halu yrittää ymmärtää ja saada niidenkin silmiä avattua mitä täällä kaiken takana oikeasti tapahtuu. Ainoa leiri mihin minä kuulun on se leiri jossa on moottoriurheilua rakastavia ihmisiä, ja siihen leiriin kuuluu muuten iso määrä ihmisiä. Mutta osaltaan tähän toki olin varautunutkin, mutta miksi me tätä pelkäämme? Edelleen painotan että olemme yhdessä tekemässä ja luomassa suomen rata-autoilua ja muutakin moottoriurheilua. Tällöin meidän myös pitää yhdessä jakaa mielipiteet, positiiviset ja negatiiviset. En väitä että minun tekstini olisi ainoa näkökanta ja absoluuttinen totuus, ei todellakaan ole! Monesti tätäkin tekstiä kirjoittaessani huomaan ajattelevani asiaa uudelleen ja tekeväni oivalluksia joita en ollut aiemmin huomannut, soimannut jopa itseäni että olempa ollut hölmö. Ja tulen olemaankin! Mutta ei meidän pidä pelätä mitään jaottelua, vaan todellakin ottaa niitä palasia ja alkaa yhdessä kasaamaan rakasta harrastusta ilman niitä leirejä, saman katon allahan tässä kuitenkin tanssitaan? Eikö?

Lähdetkö tanssimaan?

Ja siellä tansseissahan on lavalla tilaa, nyt haetaan sinne sitä orkesteria kenen tahtiin sitten humpataan ja kenelle ne tahtipuikot annetaan, kenelle me niitä biisi valintoja esitetään! Onkohan millainen kattaus jatkossa, sen tämä syksy näyttää, mutta toivottavasti sain juuri sinut aktivoitumaan ja hakemaan lajiryhmään! Katsotaan sitten miten se kattojärjestö asian näkee ja ketä sinne valitsee, mutta jo hakemus on taas askel eteenpäin! Yritystä pitää olla!

Näkemisiin ja kuulemisiin :)

PS:edelleen minä odotan sitä tiedotetta, tämähän on kuin operaattorien asiakaspalvelussa: Olette jonossa, vielä hetki olkaa hyvä!

-Satu-

lauantai 17. syyskuuta 2016

Kauden loppu, sarjojen loppu ja uudet alut(ko)?

Kauden loppu, sarjojen loppu ja uudet alut(ko)?




Huoh ja puuh, mitäpä äkkiseltään muutakaan sanoisi? En ole saanut tekstiä aikaiseksi, osaltaan siihen on vaikuttanut epätietoisuus, sekavuus ja ennen kaikkea oman suun supussa pitämisen ilo..

Faktat minusta ja mielipiteistäni, ne ovat minun ei kenenkään muun

Aloitan tän tekstin kirjoittamisen faktoilla ja selvennyksillä, ihan siitä syystä että jokainen joka tämän tekstin lukee ymmärtäisi että nyt on kyse minun mielipiteistäni, ajatuksistani, minun korvistani jotka ovat kuulleet, silmät jotka ovat nähneet, hermot jotka ovat kiristyneet ja mieli joka ei ymmärrä... Ei ole kyse avopuolisoni mielipiteistä, tai hänen ajatuksistaan. Hän on ollut monessa mukana tällä kaudella, aikaisemmilla ja varmaan tulevissakin niin toivon nyt jokaiselta ymmärrystä aiheeseen ettei seuraavat tunnit mitä käytän tämän tekstin luomiseen liity häneen tai hänen näkemyksiin tai mietteisiin millään muotoa.

Mitä tuleman pitää tässä kirjoituksessa

Mistä sitten nyt kirjoitan, avaan hieman viime kautta, tätä kautta ja hämmästelen tulevaa kautta kauhun sekaisin fiiliksin. Kausi 2015,2016 ja 2017. Käsittelen hieman omaa näkemystäni AKK:sta ja heidän työntekijöistään jotka ovat niitä harvoja kenelle tästä rata-autoilusta annetaan tilille jotain näkyvää. Käsittelen myös pettymystäni, mistä se juontaa juurensa. Se kuka vastaa viimeisen kappaleen kysymyksiin, toimii niiden mukaan ja luo taas uuden hienon sarjan AKK:n leikkikentäksi, minä tarjoan hänelle kyllä sen tarjottimen millä voi sitten uuden palapelin AKK:lle ojentaa! Tarjotin luvattu, kenellä riittää selkärankaa pitää kiinni sitten halusta pelastaa rata-autoilu Suomessa? No lähdetään purkamaan tilannetta pala kerrallaan, paljon jää sanomatta ja selittämättä mutta aloitetaan tällä julkaisulla, jatketaan sitten kun paska myrsky alkaa taas velloa! Kiitos ja anteeksi jo tässä kohtaa!
Kaudesta 2016 jyväsiä

No niin aletaanpa purkamaan tilannetta, kausi 2016 alkaa olla lopuillaan, jossain sarjoissa ajetaan vielä muutama kilpailu, sitten se on ohi. Vanha kausi, uusilla kujeilla. Sarjoja rata-autoilun puolellahan suomessa on useampi, on Rata-SM, Historic, Porsche GT3 cup challenge + FTCC, kansallinen sarja ja niin edelleen. Itse olen ollut nyt kaikissa edellä mainituissa sarjoissa mukana, katsojan roolissa kuitenkin.Lähimmin toki tuossa Porschejen ja FTCC sarjan kilpailuissa, mutta toki historiani juontaa juuret myös vahvasti historicin puolelle. Kaikissa näissä kuitenkin olen ollut aina ilman virallista toimitsijan lappua, kuvannut kisoja ja seurannut sivusta mitä missä koska ja miksi.. Tällä kaudella toki olen nähnyt miten tällaista sarjaa tehdään, miten kilpailut luodaan ja mitä se vaatii. ja ristus notta se vaatii.

Vuoden vaihtuessa 2016 malliseksi, soi avopuolisoni puhelin, oli aika alkaa rakentaa uutta kautta ja kokonaan uutta tapaa tehdä kilpailuja. En todellakaan itse ollut silloin kartalla mitä se tulisi olemaan ja mitä kaikkea se tulisi vaatimaan. Hymyssä suin sanoin että toki, tottakai, upeaa ja hienoa! Vaan mikä on fiilis nyt, noh, väsynyt, kyllästynyt ja ennenkaikkea pettynyt. Väsymys toki juontaa juurensa ympäri suomea vietetystä kesästä, reissaaminen on kivaa ja lomailukin, mutta jos se kello joka aamu pärähtää töihin lähdön merkiksi arkisin, pärähti se tällä kaudella viikonloppuisin samoihin aikoihin, oli oltava siellä radan varressa ensimmäisten joukossa, joskus jopa jo torstaista alkaen. Vaati tämä toki omalta osaltaan työnantajilta joustoa, niin minun kuin avopuolisonikin. Kaikilta tämäkään ei onnistu. No miksi kyllästynyt, rakas harrastushan tuo on ollut minulle ja avopuolisolleni koko iän, siitä on saanut viikonloppuisin upeita kokemuksia ja mielenrauhaa, jokaisella meillä on omat juttumme jossa rentoudutaan, no tämä oli sitä meille, paino sanalla oli, rentous oli kadonnut, mielenrauha loppunut. Pureudun siihen seuraavaksi miksi näin, pettymyksestä kerron sitten myöhemmin.

Kyllästyminen...

Kyllästymiseen asti... Siihen vaaditaan paljon että minä kyllästyn moottoriurheiluun. Enkä mä todellakaan kyllästynyt lajiin vaan siihen että tämä koko suomen rata-autoilu porukka on kuin viisi vuotiaita pikku ihmisiä hiekkalaatikolla joilta on viety milloin keneltäkin lapio tai ämpäri. Siis muutaman viimeisen viikonlopun mitä tänä kesänä radalla vietin olin kuin viulun kieli, pelkäsin että sanon ääneen sen mitä nyt ajattelin kirjoittaa. Joo tässä kohtaa myönnän että samanlainenhan minäkin omalla tavallani olen, enpä saanut suutani kauden aikana auki vaan purnasin suljettujen ovien takana, mutta enpähän minä kuulunut myöskäään mihinkään järjestävään organisaatioon joten en kokenut että nämä asiat minulle kuuluisikaan. Hämmästelin ja kummastelin kauden alussa, itseasiassa jo viime kauden lopussa viime kaudella tapahtuneiden tilanteiden uudelleen ja uudelleen vatvomiseen, samat tarinat, samat narinat, tapahtumasta toiseen, puukkoa puukon perään ja kyllästyin jo silloin. Noh tämän kauden alkaessa ajattelin että jos viime kausi sai aikaiseksi sen paljon puhutun tulevan huippusarjan, ponnahduslaudan, hajoamisen 3 eri sarjaan ja kuinka moni lopetti kokonaan, myi autot pois tai jäi odottelemaan parempia päiviä, niin ei tämä kausi voi olla ainakaan samanlaista, samanlaisia ongelmia ja naurettavaa taistelua jonkun turvakaaren väristä ja takalampun asennosta, kärjistettynä toki. Niin olin helvetin väärässä. Edelleen niistä samoista jaksettiin jauhaa, sähköpostit paukku milloin kenenkin koneella, oli lakimiestä ja vähän vähemmän miestä ja sitä ja tätä.

Luodaan uutta, muille valmiiksi...

Oltiin kuitenkin luomassa uutta rata-autoilun huippusarjaa, erilaista konseptia ja toivottiin että elvytettäisiin suomen rata-autoilua joka oli pirstoutunut, ja mistä syistä, sitä jokainen voi itseltään vielä illalla kysyä peiliin katsoessaan, oliko kaikki sen arvoista ettei asioita voitu käydä lävitse saman pöydän ääressä, keskustella kuten aikuiset ihmiset, ja ennenkaikkea vaikka näistä kilpailijoista tai tappelevista toimitsijoista ei siihen olisi ollutkaan, mitä teki meidän kattojärjestö, hieno ja suuri AKK, eipä sitten niin yhtään mitään, annettiin myllyn pyöriä, nettikirjoittelun jatkua, vaan eipä tullut tiedotetta, ei mitään viime kauden tapahtumista, ei selvennyksiä miksi mitäkin on tehty ja päätetty, asiaa ei isolta taholta loppuunkäsitelty vaikkakin sielläkin sähköpostien ja puhelimien soidessa varmasti tiedettiin kuinka "vaarallinen" tämä tilanne oli. Ja lopputuloshan tällä kaudella nähtiin, samaa jankkaamista edelleen, minä en noiden kanssa kilpaile kun siellä on tämä ja tuo, ja minä en noiden järjestämiin kisoihin mene kun siellä on sekin, ja sitten tota emme pyydä toimitsijaksi kun se on noiden leirissä... Siis että mitä?!?! Onko tässä maassa niin paljon asiantuntevaa toimitsija porukkaa, että tähän on varaa, no ei todellakaan ole. Jokainen sarja on järjestävän organisaation puolesta tuntenut sen varmasti nahoissaan, ainakin palautteista päätellen, missä ei toiminut tuomarointi, missä ei liikennejärjestelyt, missä ei ohjeistus ym ym ym...  Väki jakaantui samalla hetkellä ainakin neljään porukkaan, ellei viiteen, oli ne ketkä eivät halunneet olla Rata-SM:m kanssa missään tekemisissä enää koskaan, oli ne ketkä vihasivat Porsche porukkaa, luopioita jotka järjestivätkin omaa sarjaa, sitten niitä ketkä eivät halunneet olla yhteistyössä kansallisen sarjan vetäjien kanssa, sitten aina hyväntuulinen hisse porukka, pisteet heille, heidän kisoissaan ei ole koskaan ollut tällaistä paskamyrkyä vaikkakin sielläkin on välillä omat yhteenottonsa mutta eipä se sitten enää seuraavassa kisassa ole näkynyt, tämähän on kilpailua. Ja sitten se porukka joka heitti hanskat tiskiin ihan vaan siksi ettei rata-autoilu voi olla näin kaaottista. Jäivät odottelemaan nimenomaan niitä parempia päiviä. Ja sitten niitä ketkä eivät ole jaksaneet välittää vaan käyneet ainakin yrittämässä jatkaa harrastustaan.

Case AKK osa ....

Case AKK... no niin, siinä se seuraava palapeli jota ilmeisesti kukaan ei osaa koota. Sen seitsemän palaa ja nekin eri peleistä. Oli meinaan niin upeat lajipäivät jyväskylässä viime syksynä, noinkohan isot herrat tulee tänä vuonnakaan paikalla, vai onko koko kinkereitä edes... No ehkä pureudun tähänkin vielä myöhemmin lisää. Mutta kaikenkaikkiaan tuo hieno organisaatio jossa sitä osaamista ja tahtotilaa pitäisi olla suomen rata-autoilua kohtaan ei omasta näkökulmastani ole ollut kiinnostunut koko rata-autoilun tilasta suomessa, eikä ole vieläkään, tietääkö oikeasti kukaan missä ajetaan ensi kaudella, missä sarjoissa, kuka ne järjestää ja koska ja miten ja millä rahoituksella ym ym ym... Huhuhan kertoo että sitä vaan nostetaan kädet pystyyn, todetaan ettei tämä kuulu minulle ja poistutaan paikalta... Niin no kenellehän nämä asiat sitten kuuluvat??

Palataanpa kauteen 2016

Tämä kausi oli Porschejen ja FTCC:n osalta oppivuosi, haluttiin kerätä jengi kasaan, tehdä viikonlopusta hektinen, kiinnostava ja yleisö ystävällinen, lauantai on pääpäivä! Aloiteltiin Toukokuun lopussa Ahveniston montusta ja lopetettiin Porsche festivaaleille elokuun lopussa. Ahvenistosta selvittiin ja silmät aukesivat, tästä ei todellakaan tule helppo kausi. Syitä siihen miksei tulisi oli monta ja niitä saatiin kasattua ja paikattua ja loppu kaudesta kiitos jo seisoi, Lapsentauteja oli uudessa konseptissa, niinkuin kaikessa. Samaan aikaan pyöri muut sarjat, oltiin vieraita toisten kisoissa, ulkomailta oli vieraita suomen sarjoissa. Siitä hirveet pisteet kaikille järjestäjille, kansainvälisyys kunniaan, tokihan nämä vieraat tuovat osallistumisellaan myös järjestäjän kassaan rahaa.

Mitä se kilpailujen järjestäminen sitten vaatii, murto osia listattuna

Nyt hyppään hieman avaamaan mitä se kilpailun järjestäminen pitää sisällään, ja vain hieman avaamaan...

Raha, aina ja aina vaan se raha. Sitähän näihin kinkereihin tarvitaan. Jokaisessa kisassa on kuitenkin järjetön määrä toimitsijoita. Jep, ihan uskomaton määrä, on lippumiehiä joka ratapisteellä, on sihteeriä, kilpailunjohtajaa, kilpailutapahtumienjohtajaa, katsastus porukkaa, lääkäriä, varikko henkilökuntaa, lipunmyyjää, järjestysmiestä, aluetuomaria, ajotapatarkkailijaa, tuomaristoa ym ym ym. Ja ketkä tästä saavat palkkaa? No se on tietysti sarjakohtaista, mitä kenenkin kanssa on sovittu mutta pääsääntöisesti nämä kinkerit järjestetään talkoo voimin, pienillä kilsakorvauksilla ja ruoan tarjoamisella, toki myös yöpymiset maksetaan. No niin, maksetaan, no jos tuosta nyt äkkiä laskee kuinka paljon yhden kilpailun järjestämiseen täytyy paikallaolijoita olla puhutaan useista kymmenistä, ja se kun ei ole ilmaista. Hommataan uusia sponsoreita, yhteistyökumppanuuksia, peritään osallistumismaksuja jotta näitä kuluja saadaan katettua. No yhteistyökumppaneille luvataan eri asioita, sponsoreille omat juttunsa ja kilpailumaksuilla saa sitten ajaa kilpaa ja harjoitella vapaissa harjoituksissa. No sittenhän maksetaan vielä toki monesti radan vuokrat, eipähän niilläkään ilmaiseksi ajella, kalustovuokrat, sammuttimet, kuuluttajat ym ym ym... Onneksi tämä rahapolitiikka ei ole minun harteillani, pelottava koko ajatuskin. Mutta tässä siis todella todella tiiviissä paketissa mitä yhden kisan järjestämiseen vaaditaan henkilöstöä ja mistä niitä kuluja tulee, ja tämä on vaan neula heinäsuovasta mutta vähän osviittaa ettei se kilpailun järjestäminen olekkaan ihan niin yksiselitteistä... onhan sitten turva ja pelastussuunnitelmat, yleisötapahtuman järjestämisluvat ym viranomais planketit, joiden niidenkään saaminen ei tietenkään ole ilmaista, valtio ottaa aina omansa... Ambulanssit, lääkärit, hinauskalustot ym, he eivät tee tätä talkoilla, muutamaa poikkeusta lukuunotamatta jotka haluavat harrastaa. Suuri käsi heille!Mutta tämäkin on bisnestä, ymmärrettävästi jokainen haluaa omansa pois.

Noniin pureudutaanpa sitten siihen miksi koko rata-autoilu kyntää... hohhoijakkaa! Niin miksi, no jos meillä on ns koppiautoluokkia x määrä, ja sitten meillä on kilpailunjärjestäjiä x määrä ja osallistujia x määrä ja sarjoja x määrä ja tämä setti pirstotaan useaksi porukaksi niin jakaantuuhan ne rahatkin, jippii!! Samat kulut toki jokaisen kilpailun luomisessa, tai no samat ja samat, AKK:n säännöissä omia painotuksiaan toki mitä minkäkin sarjan kanssa täytyy minimissään olla henkilöstöä ym ym. Toki myös FIA:n säännöt määräävät määrättyjä asioita mutta näitä en nyt pura koska ei se ole niin olennaista, vaan perus ajatus. Ja miten kukakin 2yksityinen" järjestäjä sitten haluaa omat kisansa järjestää ja millä porukalla. Viranomaislupiin vaaditaan kuitenkin aina joku minimi määrä. No onko minimimäärä sitten hyväksi, no eihän se ikinä ole mutta raha ratkaisee, ja toki myös ketkä haluavat enää edes paikalle tulla, mistä syystä sitten kukakin jättää tulematta mutta kuitenkin.

Otetaan mukaan hypoteettiset luvut ja tarinat, avaan siis omasta näkökulmasta miten minä näen tilanteen nyt olevan., 3 "tasavertaista" sarjaa joissa ajaa samoja luokkia.
1.sarjassa ajaa 60 autoa ja kauden lopuksi viivan alla on nolla, menot on juuri saatu katettua, 2.sarjassa ajaa 90 autoa, viivan alle jopa jää vähän,
3.sarjassa ajaa 30 autoa ja tappio on taattu...

No sarjassa 1 ei ole maksettu oikeen kenellekkään kun ihan näennäiset palkkiot (kilsa ja ateriakorvaus, mahdolliset yöpymiset) työstä mitä on tehty järjestäjien toimesta oman työn ohella, perheen kustannuksella illat pitkät. Ihan jees kausi, homma saatiin plus miinus nollana talkoilla valmiiksi, mitä jäi käteen: hauskoja hetkiä radalla, toki järjestäjä puoli harvemmin saa ne kiitos kirjeet, paska postit on vastaanotettu. Mutta onpahan saatu harrastaa ja taas tehdä suomen rata-autoilun eteen asioita ja kirjoitettu historiaa, josko sieltä oman sarjan pojista joku joskus pääsee maailmalle ja sitähän on sitten hienoa muistella kuinka tuotakin junioria puhuteltiin varikonportilla kun halusi tosissaan ajaa kilpaa. Ei ihan huono sarja.

Sarja 2. No nyt jää vähän viivan allekkin, mentiin tirki tirki minimillä kausi läpi, maksettiin kanssa samallalailla ihmisille kuin sarjassa 1. Kilpailijat, katsojat ja toimihenkilöt yhtä tyytymättömiä myös kuin sarjassa 1, paska postit siis työmyyrien kohdalla saatu, kiitos postit jäi taas matkalle vaikka niitäkin varmasti olisi ollut antaa, eihän ehjä loppuunsaatettu kausi kuitenkaan ihan huono ole voinut olla kun viivan alle on jotain jäänytkin ja osallistujamäärä on ollut suhteellisen hyvä. No oli miten oli, rahaa vähän jäikin, joskos palkittaisiin nuo koko kauden edelleen illat pitkät perheen ym kustannuksella tehdyt työmyyrät vaikka kauden päätöskekkereillä, syötäisiin vaikka vähän paremmin kun kilpailuviikonloppuina kiireellä naamaan heitetyt ruoat. Joo tehdään niin! Nyt saadaan ensikaudellekkin motivoitunutta talkooväkeä. No jospa muistettaisiin kilpailijoitakin, jokaista joka on kantanut kassaan rahaa jotenkin pienesti, jep tehdään niinkin! Ja sitten muistetaas vielä yhteistyö ym kanssa "matkustajia" ja satsataanpa loput ensikauteen. Olisihan ollut kiva jos oltaisiin voitu tehdä vielä paljon muutakin mutta voittomarginaali ei kuitenkaan ollut huikea, mutta nollaa parempi!

Sarja.3. Voi ja ei, ei ollu kilpailijoita, no ei ollut kyllä kun minimi toimitsija määräkin, välillä mentiin vähän sen allekkin mutta juur ja juur saatiin kausi loppuun. Puuh ja ääh, nyt niitä kiitos kirjeitä ei todella satele, mutta yllättikö tämä kun mennään alta lipan kuten sanotaan... osaamista ja taitoa oli, vaan liian vähän ihmisiä... Aivan, osa niistä ketkä olisi tullut oli siellä toisen järjestäjän kilpailuissa tai oman autourheiluseuransa kinkereissä. Onhan meillä nääs nuo rallit, kartingit jne jutut mitkä verottaa sitä vähäistäkin porukkaa. No eipä jääny rahaa ja mietitääs nyt sitten mitä tehdään ensi kaudella vai tehdäänkö mitään, aivan mutta ollaankohan me sovittu jonkun sponsorin kanssa muustakin kuin tästä vuodesta, noh katsotaan kun nyt selkiytyy edes mitä sarjoja ensi vuonna on ja mitä tämä meidän upea kattojärjestö taas keksiikään...


No niin no mitäs nämä sarjat 1, 2 ja 3? Porukka levällään ja hajallaan, noi siellä, tuo täällä, jotkut ajaa useammassa sarjassa kun sattuu oman kilpa-auton luokka löytymään kaikista kolmesta sarjassa, wuhuu on meinaan viikonloppuja kesässä milloin ajaa kilpaa kun käy jokaisen järjestäjän kisoissa. Saa ainakin ajaa kilpaa. Ja sitten vielä tämä toimitsija ja järjestäjä puoli erikseen, ei pyydetä tota meidän kisoihin kun se on ollut noiden kisoissa, minä en mene noiden kisoihin kun siellä on tuo ja tämä, ja varsinkin si yksi kilpailija, se on ihan urpo! Voi hyvää päivää, aikuiset miehet ja naiset!!

Jos noistakin kolmesta sarjasta olisi saatu vaikka yhdistettyä kaksi sarjaa ja sovussa kilpailtu, kasattu työmyyrät ym olisi lyhyellä matematiikalla molemmissa sarjoissa ollut 90 kilpailijaa ja mitenkäs pärjäsi tämä porukka kenellä oli jo tällä kaudella 90 osallistujaa?? No juu, myönnän, ei se ole noin yksiselitteistä, ei niin, olisihan voinut käydä niin että tuostakin oli saatu kasattua kaksi sarjaa joista toinen tekee pienen tappion tai jää nollille, mutta olisiko silloin tuo paremmin pärjäävä sarja voinutkin käyttää enemmän mukavuuteen, onistumiseen, iloon, yhdessätekemiseen, turvallisuuteen ym ym  ym edellä mainittuihin ongelmakohtiin? Vai olisiko nekin rahat kannettu AKK:n pussiin että ensi vuonna saataisiin taas piirua enemmän satsattua Neste Rallyyn? Miten voi rata-autoilun rahat valua rallin kassaan, enpä tiedä mutta siihen en nyt pureudu tässä kohtaa.

Palataanpa case AKK:hon

Siellähän on nämä herrat joille tästä hommasta sitten oikeen maksetaan. No niin, voisiko joku maksaa heille korvat, silmät tai ainakin silmälasit ja antaa kynän ja paperin mihin nyt sitten olisi ihan oikeasti kirjoitettu kuka siellä on töissä ja kenelle kuuluu mikäkin ja mistä pitäisi olla kiinnostunut. Siis tarkoittaen nyt muutakin kun missä on ne ilmasen viinan bileet, sen he ymmärtääkseni ainakin osa jo tietävätkin. Jos meidän hieno ja suuri kattojärjestö kenen pitäisi "johtaa" tätä rata-autoilu sirkusta ilmestyy lajipäiville, kisoihin ja muihin tapahtumiin jos nyt sattuu kiinnostamaan ei tämä laji voi oikeasti mitenkään uusiutua. Kukaan ei halua kantaa vastuuta, tehdä päätöksiä, ainakaan jos ne on epämukavuus alueella, palautetta ei pystytä ottamaan vastaan tai jos osa otetaan, nostetaan kädet pystyyn; ei kuulu minulle, en voi asialle mitään tehdä, kysyppä tuolta tai tältä, ym ym ym niin voisin äkkiä väittää että se jengi kuka näistäkin kilpailuista vie yhden siivun omaan kassaansa voisi joskus myös tehdä sillä rahalla muutakin kuin lennellä yksityiskoptereilla sinne ilmaisen viinan bileisiin, surfailla drifting kisoihin työsuhde autoillaan, istua palavereissa jotka eivät johda mihinkään ym ym ym. Tämä edelleen kärjistettyä kirjoittamista, tehdäänhän siellä varmasti paljon, sitä en tarkoita mutta tämä rata-autoilun konttaaminen siellä on tiedostettu jo kauan. No seuraavaksi siihen mitä nyt sitten ollaan tekemässä. Ja kun siellä niitä työntekijöitä on kuitenkin useampi kappale kenelle tästä ihan korvauskin maksetaan niin onko se vika sitten siinä ettei työnjako ole kenellekkään selkeä vai missä, sitä en tiedä mutta on tämä uskomatonta kuunneltavaa tapahtumasta toiseen.

Kausi 2016 loppu ja tuleva kausi 2017


No miten meni noin niinkun omasta mielestä??? Joo onpahan kausi ohi... Hisse porukka porskuttaa ja hyvä niin, hisse vempeleet ajelee " saman järjestäjän" alla ja kaikki luokat toistensa kanssa ympäri vuoden, ei ole olemassa verrokkisarjaa, osanottojamäärä näissäkin kilpailuissa toki vaihtelee, ei kaikki ole joka viikonloppu ajamassa kilpaa, on ylioppilasjuhlia, hautajaisia, lomia ja saattaahan nuo penteleen autotkin sanoa yhteistyösopparin irti, joku ei aja tällä kaudella, toinen ei sitten aja ensi kaudella. Mutta porukalla mennään ja tehdään! WAU!

Kausi 2017. Kuten jo aikaisemmin mainitsin tuosta: Lauantai on pääpäivä - konseptista jota tällä kaudella ajettiin läpi Porschejen ja FTCC:n toimesta on ilmeisesti muodostumassa ensi kaudelle jonkinlainen sarja. Se minkälainen ja ketä siellä ajaa, kuka tämän tietää, nyt on ainakin itsellä tilanne se ettei vissiin kukaan.

Jo kesän korvalla kuulin huhun, ensi kausi olisi taas erilainen kuin 2016. Siis että mitä että? Juurihan tämä uusi konsepti oli luotu ja alettu ajamaan sisään. No nyt tämä esitys oli viety AKK:n pöydälle ja alettu suunnittelemaan uutta SM-arvon sisältämää sarjaa. Oli suuria puheita mitkä luokat halutaan mukaan ja miten tämä uusi huippusarja rakennetaan.

No sitten oltiin vieraana Pärnussa Rata-SM:n sarjan kanssa, kilpailuluokat : Porsche GT3, Porsche Sports Cup, Legends, V8 Thunder, BMW Cup, BMW Xtreme, Baltic open , BATCC sekä Formula Renault.. Olihan siinä yhdelle viikonlopulle eri autoja radalla. Vaan kulisseissa kuohusi, jossain suljettujen ovien takana kerrottiin paperiton tiedote että ensi kaudella tulee olemaan uusi SM-sarja ja neuvottelupöydän ääreen odotetaan nyt sitten eri kilpailuluokkia. Vaan eipä tästä alkanut hyvä pöhinä, oli kuiskuttelua, paljon kysymysmerkkejä johonka kukaan ei oikein tuntunut osaavan vastata, AKK:n väki ei ollut tässäkään tilanteessa paikalla. Hämmentävää mutta totta, oli tulossa uusi sarja ja sinne haettiin kilpailijoita, kuka koska ja miten ja millai ja miksi ja ja ja ja.. Itselläni heräsi heti ainakin miljoona kysymystä vaan ei ollut ketään tai mitään mistä olisi saanut lisää tietoa.

Viikot kului, odotin jotain suurta julkistamistilaisuutta missä olisi kerrottu kuka tätä sarjaa pyörittää, koska ja miten neuvottelut etenevät! Pikku hiljaa tihkui huhuja sieltä ja huhuja täältä. Ne kenen luulin tätä sarjaa alkavan rakentaa eivät sitten kuitenkaan olleet siellä perustuksissa mukana loppujen lopuksi muuta kuin esittelemässä että onpahan hieno konsepti. Sitten vain herran haltuun ja AKK rakentamaan tätäkin lystiä. Jep, se sama jengi mikä oli jo aikoinaan kasaamassa FIN Race:a, nykyistä Rata-SM:ää. Ja jos nyt aletaan puhumaan sitten siitä pettymyksestä.

Pettymys

Se, se se on päällimäisenä. Ne hienot ideat ja ajatukset mitä kesällä oli vielä ilmassa, uusi huippusarja jossa ovat sitten nämä huippuluokat Suomesta ajamassa, on se "junnuluokka" josta sitten jatketaan seuraavaan koppiluokkaan ja siitä sitten taas seuraavaan ei nyt sitten toteudu. Viimeisin tieto mitä itse kuulin Rata-SM päätös kilpailuissa ahvenistolla niin vieläkään ei ole tiedossa henkilöstöä tai edes niitä luokkia mitkä tulevat ajamaan missäkin sarjassa. Näillä näkymin tämän hetkisen tiedon mukaan on tulossa uusi SM-sarja jossa on sitten joitain luokkia, osa kai jo vahvistanutkin mukana olonsa, osan kanssa vielä neuvotellaan. Sitten on se kansallinen sarja, kuka sitä sitten järjestää niin siihenkään ei ole olemassa kai vastauksia.

Vaipat vaihtamatta

Nämä nyt toki minun mietteitäni, voihan se olla että kabineteissa on ihan eri puheet ja paperit mutta voisin kuvitella että moni moni kilpailija yhtyy nyt samoihin fiiliksiin kun minäkin. Hienoahan se on että tulee uutta ja mielenkiintoista, mutta kun pohjasakka ei uusiudu niin voiko sopasta tulla uudella konseptillakaan mitään edellistä parempaa? Saati jos mukaan ei saada niitä huippuluokkia? Ja minun mielestäni se kaikkein suurin ongelma on edelleen että vanhoja paskoja ei ole perseestä vielä pyyhitty kun uutta aletaan jo vääntämään...

No eipä tuo asioiden tiedottaminen ja "johtajan" rooli ole koskaan kai AKK:n vahvin puoli ollutkaan, mutta jos esim V1600 sarjassa edelleen velloo kauden 2015 sössötykset ja porukka huutaa toisilleen parc fermessä entiseen malliin niin luulisi nyt perkele että niille vanhoille paskoille tehtäisiin jotain ennen kun yritetään taas luoda uutta sarjaa ja toivoa että joskus vielä nämäkin kirveet haudataan ilman että kenenkään tarvitsee sieltä AKK:n pilvilinnasta asioiden eteen mitään sen enempää tehdä. Onhan se nyt ihmeellsitä että jos johdetaan ja osallistutaan suomen rata-autoiluun kattojärjestönä olisi siellä niitäkin ihmisiä kenellä on oikeasti selkärankaa mennä sinne epämukavuusalueelle ja sanoa miten asiat on ja alkaa niille jotain tosissaan tekemäänkin, eikä vain todeta että on tehnyt yhden virheen elämässään ja se oli... Ja sitten peitellä omia jälkiään minkä kerkiää ja olla loppujen lopuksi saamatta mitään aikaan. Edelleen painotan ettei suomessa tapahtuvalle moottoriurheilulle ole koskaan löytynyt liikaa rahoittajia, eikä tule löytymäänkään niin kauan kun kukaan ei osaa edes perus kysymyksiin vastata, varikolla tapellaan, viran puolesta tapahtumissa olijat sammuvat milloin minnekkin, hajotetaan nekin luokat mitkä meillä osanottaja määriltään edes vastaisivat "näyttäviä" lähtöjä, annetaan pentujen hyppiä silmille, ja ennen kaikkea luodaan uutta ja sitten siitäkään ei tiedoteta mitä ollaan luomassa. Voi hyvänen aika kuinka tämä on tällaiseksi mennyt?

Pettynyt...edelleen...

No niin palataanpa pettymykseen. Miksi? No pettynyt olen moneen asiaan ja moneen ihmiseen. Tämä kausi oli niin kurjaa kuin se onkin niin aikuisten ihmisten vinkumista ja kitisemistä. Kun se ei ollut tehnyt tuota ja tuo sano näin ja tuolla oli nyt sitten ne oranssit kengät ja toi meni tolle lippupisteelle ja en saanut sitä enkä tätä ja ihan varmaan tuokin katsoi mua siten ja tuo ei voinut sitten sitä eikä tätä. No niinpä niin, tätä saatanan samaa itkua kitinää ja järjetöntä narinaa. Tiesikö näistä kukaan että korvia varikolla on joka suunnalla ja aina on ne korvat jotka suoltavat kuulemansa tekstin lisämausteilla omasta suustaan seuraavan korviin ja sieltä taas seuraavan korviin... No ehkä tiesi, ehkä ei mutta kun negatiivisuudella mennään kuten peri synteihimme kuuluu on tämä kansa valmis tulemaan viettämään nekin vähät vapaa-aikansa rakkaan harrastuksen pariin vaan ja ainoastaan siksi että saapahan taas mainita että kun oli paskaa ta joku ei ollut taaskaan pedannut sitä sänkyä siellä maksuttomassa mökissä valmiiksi. KAKARAT!!! Ihan totta, on tää älytöntä että mitään muuta ei osata suustaan päästää kun niti nati... Harvassa on ne ihmiset jotka tulee sanomaan että kiitos, tai kysymään voinko jeesata, tai vaikka kysyikin niin ottiko sitten kanssa tehdäkseen? Kyllä, osa otti ja teki ja teki paljon vielä extraakin... Ja tämä toistui sarjasta toiseen, järjestäjästä toiseen ja kilpailusta toiseen. Ainoa missä tänä kesänä oli entiseen malliin loistava fiilis oli tuo historic perhe, ISO käsi heille edelleen. Pitäkää tuo sama tahti ja fiilis!

Pettynyt ihmisiin, niin, niihin kavereihin, tai kavereiden esittäjiin joista pikku hiljaa kuoriutua niitä supu supi supi ihmisiä.. Huvittaa että aina puhutaan kuinka ämmät juoruaa, voi huh huh! Kyllä se nyt vaan on harmittavasti niin että kyllä sen miehet osaavat yhtä hyvin, selän takana haukkumista, nauramista, kitisemistä! Sitä se on ja harvalla on selkärankaa sanoa mitä mieltä oikeasti on. Toki suoraan sanomisellakin on välillä huonot jatkot, mutta kyllä valheilla ja selkäänpuukottamisilla on usein vähintään sama vaikutus. No nyt onneksi se kausi on ohi ja tämä hiekkalaatikko on hetkellisesti peitetty pressuilla, nyt enää soitellaan ja kirjoitellaan, tiedä sitten millainen rinki autoiluihmisten keskuudessa tässä epätietoisuuden tilassa jyllääkään, en edes halua tietää.

Pettynyt ihmisiin. Niihin jotka olivat tätä uutta sarjaa starttaamassa tällä kaudella, ketkä sen rakensivat, tarjosivat tarjottimella AKK:lle ja sitten se kaikki hieno ja upea puhe hiipui hiipumistaan ja nyt se valo on sammunut, ei ole tulossa sitä sarjaa, niillä luokilla mitkä olisivat olleet ne kuninkuusluokat, mistä olisi saatu rakennettua oikeasti se huippusarja, katsojille makiaa mahan täydeltä, paljon osanottajia, näyttävää, viihdyttävää ja ennen kaikkea tuottoisaa, se raha kun ratkasee näiden sarjojen tekemistä ja toteuttamista valitettavasti niin kauan kunnes me löydämme suomeen oman formula miljadööri mogulin kuka vähät välittää paljonko mikäkin maksaa! Montako tämän konseptin kilpailua AKK:n väki kävi katsomassa, montaako tämän sarjan pyörittäjää kävivät haastattelemassa ja kyselemässä missä on ongelmakohdat, miten ja koska ja miksi. Täytyy olla sen paperi nipun aika hyvä mikä AKK:n pöydällä lojuu jossain, mistä kukaan ei sitten oikeasti ole kuitenkaan kiinnostunut, että saavat ensi kaudella sitten jollain kilpailuluokilla vietyä tuon uuden SM-sarjan läpi. Pettynyt, niin pettynyt!

Pettynyt ihmisiin. Niin sitten seuraavaksi pettynyt niihin luokkiin ketkä jättivät tämän uuden SM-sarjan väliin, te ketä minä tiedän siihen suunnitellun, olisitte voineet luoda oikeasti upean koplan, olisi ollut ne huippuluokat saman katon alla. Ehkä AKK:sta riippumatta oltaisiin saatu suomen rata-autoilu nostettua kovimmaksi luokaksi, nythän siitä tulee keräilyerät niille luokille ketkä sitten haluavat jatkaa vielä kerran AKK:n järjestämässä SM-sarjassa ja lopputulos nyt on laskettavissa jo tässä vaiheessa, ei tule huippusarjaa, ei ole olemassa sitä katsottavaa koko perheelle, ei jaksa edes lähteä enää paikanpäälle.. Pettynyt olen siksi että huhujen mukaan suuri ongelma tässä teidän mukaan tulossa oli henkilökohtaisuudet, en pidä tuosta enkä tästä henkilöstä! En minäkään pidä kaikista, eikä pidäkkään mutta eipä sitä kaveria tarvitse sinne omaan pilttuuseen saati autoon kilpailun ajaksi ottaakkaan. Meillä on isoja persoonia ja vaikuttavia tekijöitä rata-autoilunkin parissa ja kaikki eivät voi olla kavereita keskenään, sekin on totta, mutta aikuisia voimme kaikki olla ja tässä kohtaa nämä henkilökohtaisuudet olisi voinut kuopata ja edes yrittää. Tiedän toki ettei nämä ole ainoita syitä, syitä on epäkohdat aikaisemmin joista nyt halutaan sitten AKK:ta rokottaa, ja se rahapolitiikka toki, viimekauden lajipäivillähän sieltä kaivettiin näitä neste-rally viitaukseeni kiteytyviä asianhaaroja! Mutta kuuluuko AKK:ta rokottaa siinä kohtaa kun koko suomen rata-autoilu on vaakalaudalla? Tietysti en ole tuossa neuvottelupöydässä ollut, nähnyt sopimusten pykäliä, ehkäpä ne ei sitten tässäkään kohtaa kohdannut muuta kuin rahaa AKK:n kassaan. Ymmärrän ja osaltaan annan anteeksi, täysin en, kun en totuutta tiedä miksi nyt ollaan kasaamassa SM:n sarjaa niistä "kakkosvaihtoehdoista". Nyt joku vetää herneen sieraimeen: meidän luokka ei ole mikään kakkosvaihtoehto! En tarkoita sitä suoraan sanan varsinaisessa merkityksessä,vaan tarkoitan että ensimmäisten suunnitelmien mukaan oli tuo koko uusi SM-sarja rakenteilla ihan eri kokoiseksi ja näköiseksi kuin miksi se viimeisten puheiden mukaan on nyt sitten muodostumassa. Saati ketkä sitä ovat nyt sitten edes järjestämässä?

Kausi 2017?

No mitä kaudella 2017 sitten tapahtuu? Niin kertokaapa nyt sitten mitä tapahtuu, minulla on oma aavistukseni joita en sen enempää lähde ruotimaan, tiedän nyt jo ihmisten ajattelevan tästä kirjoituksesta että minä nyt en ainakaan tiedä yhtään mistä minä puhun! No niin enpä tiedäkkään, en väitä että kirjoitukseni viittaisi mihinkään faktoihin, vaan nimen omaan omiin tuntemuksiin, mitä johtopäätöksiä olen asioista tehnyt, ne voivat olla kovinkin metsässä. Toki kirjoitukseni on oma tapani selventää tätä hirveää epätietoisuuden tilaa myös itselleni Kyse on kuitenkin omasta rakkaasta harrastukseta ja nyt valitettavasti näyttää siltä että ollaan taas viemässä tätäkin lajia johonkin suuntaan, laivalta vaan puuttuu kippari, vai olisiko se lähtenyt ilmasen viinan bileisiin? Oli niin tai näin, ensi kaudella nähdään varmasti kaksi eri sarjaa ja toisen takana on AKK, toisen tausta joukkoja ei vielä viikko sitten ainakaan julkistettu. Mitä ja missä ajetaan, kenen toimesta ja missä ovat ne ihmiset ketkä näitä paletteja pyörittää, sitä ei tiedä vielä kun herrat niissä kabineteissaan, jos sielläkään mutta yksi asia on varma: Rata-autoilu saa taas uuden SM-sarjan uudella tavalla mutta vanhoilla paskoilla, se on hienoa se! Sittenpähän on taas yksi hieno nimike käytetty, FIN Race, Rata-SM ja nytkö se on sitten se FTCC?


Kausi 2018 

Jos jollain on nyt pöydällä hyvä ajatus siitä mikä se seuraava nimike ja konsepti sitten on mikä luovutetaan AKK:lle niin viekää ihmeessä ne paperit sinne jo nyt, saadaan ensi kauden alkuun jo se tiedote paperiversiona leviämään mitä sarjaa kaudella 2018 sitten ajetaan!? Mutta pitäkää kiinni siitä mitä ehdotatte, mitä uudelta sarjalta odotatte ja miten se tullaan rakentamaan. Jonkunhan on oltava tässä maassa se kuka haluaa nostaa ihan tottakin sen rata-autoilun ylös! Tällöinhän päästään eri kilpailuihin siitä kertomaan, tiedotusvälineille ym ym ym, kertomaan kilpailijoille missä mitä ja koska! Ehkäpä sitten saisimme sen sarjan alle niitä "huippuluokkia" ja tätä kautta nostettua Suomen rata-autoilua kansan tietoisuuteen. Samalla toki tuolle uudelle sarjalle olisi varmaan helpompi löytää sponsoreita ja yhteistyökumppanuuksia kun olisi aikaa asiaa heille esittää ja istua neuvottelupöydissä ilman kahden viikon aikarajoja.  Nyt eletään syyskuun puolta väliä, ei tiedotetta, joku lehti juttu ilmeisesti on jossain päin pohjanmaata julkaistu, ihme juttu että sekin osuu juuri pohjanmaalle?


Mietintää...

Nyt olen pienen ripauksen purkanut ajatuksiani tähän. Niitä olisi paljon lisää, ja tulen niitä varmasti vielä syksyn myötä kirjoittamaan, nyt kun kausi on ohitse. Odotan edelleen sitä virallista tiedotetta uudesta kaudesta ja jään jännittämään mistä ne pentit ja ellit taas kaivetaan sinne radan varteen palelemaan, lippuja heiluttamaan ja lähtöjä tuomaroimaan? No niitä kaivellaan sitten onneksi vasta kun tämä muu soppa on selvillä, montako eri sarjaa meillä mahtaa ensi vuonna ollakkaan?!?
UGH, olen tältä erää puhunut... Nyt ajetaan sitten vain kilpaa ajan kanssa ;)