tiistai 4. huhtikuuta 2017

Rata-SM sai taakseen Suomalaisen Rata-autoilun tuki ry:n, FTCC:n operoi AKK?

Mitä tietoja nyt sitten on?



Uutisia

Eilinen ilta oli tälle tolvanalle avaava kaikin puolin, tämän kauden tilanne selkiytyi ainakin osittain ja hiton hyvä niin, jo tätä on suurella porukalla odoteltukkin. Eilisestä illasta saakka sormet on syyhynny jotta voisin tämän tiedon teillekkin jakaa mutta jäin odottelemaan silti virallista tiedotetta ensin ennenkuin omani julki lätkäisen.

Alle kirjaan vielä nyt selvillä olevat kilpailut jokaisen sarjan osalta sekä muutaman yksittäisen kilpailun jotka eivät ole sidoksissa Rata-SM eikä FTCC-sarjan kalentereihin.

Rata-SM sekä FTCC yhteiset viikonloput

Jokatapauksessa tässä kohtaa on selvää että kahtena viikonloppuna Rata-SM sekä FTCC ajaa samalla radalla. Nämä viikonloput ovat selkeästi kauden "aloitus" Ahvenistolla ja päätös Alastarolla. Koitin selvittää noiden viikonloppujen tilannetta ajojärjestysten suhteen. Viimekaudella FTCC:n kilpailut painottuivat vain lauantai päiville, joka oli niin toimitsijoiden, kilpailijoiden kuin katsojienkin kannalta hyvä, enää ei mennyt koko viikonloppu radalla vaan sunnuntain sai pyhittää seuraavaa viikkoa ajatellen joko levolle, muille harrastuksille tai sitten pitkämatkalaisille ihan silkkana palautumispäivänä. Kilpailupäiväthän venyvät kuitenkin iltaan saakka, sitten alkaa pakkaus, kilpureiden trailereille tai muuhun kuljetuskalustoon laittaminen ja sitten se pitkä kotimatka. Tästä aiheesta olen jo aikaisemmin kirjoittanut kuinka raskasta oli maanantai aamuyöstä olla kotosalla ja sitten se kello herättikin jo töihin joten tämän tarinan jätän tähän. Palataanpa siihen miten sitten yhteisinä viikonloppuina ajetaan? Ajaako FTCC tutusti lauantaisin ja Rata-SM sitten sunnuntaisin? Vai ajaako kyseisten sarjojen luokat sekaisin pitkin viikonloppua? Tähän en kuitenkaan saanut harmikseni vastausta vaan joudun sitä edelleen odottamaan, mutta kyllä se selviää,viimeistään sitten kun kilpailut avataan KITI:n. Harmillista sinällään koska ihan suoraan ainakin minä voin allekirjoittaa että nuo kaikki luokat ei kiinnosta ja yksinkertaisesti aikataulu kesälle on jo nyt niin tukkoinen ettei kaikkien noiden viikonloppujen ajan voi seistä perjantaista sunnuntaihin katsomossa.
Osa näistä kilpailukalenterin sisältämistä viikonlopuistahan pitää vielä sisällään NEZ-sarjan jossa ajavat sitten vielä osa luokista. En sotke sitä tähän jottei pakka ole kohta taas liian sekava. Osa kilpailuista on sentään vain yksipäiväsiä. Mutta näissähän ei sitten ole mukana molemmat sarjat.

V1600 ja mukana joka kinkereissä?

Mielenkiintoinen tuosta kaudesta tulee joka tapauksessa. V1600 autot ajavat niin Rata-SM, FTCC kuin NEZ mestaruuksista. Tuo kilpailuluokka tullaan siis näkemään siis oikeastaan kaikkialla. Tämä se sekainen pakka on. Tätä kirjoitusta kirjoittaessani odottelen sitä virallista tiedotetta joten seuraavat lauselmat ovat spekulointia omassa päässäni, eivät siis välttämättä tosia. Viime viikolla päättyi sarjailmoittautuminen FTCC:n osalta ja jos oikeassa olen, ilmoittautui näitä autoja 15kpl, tässä kohtaa on hyvä huomioida että näissä kilpailijoissa ei näy NEZ-kilpailijat muista maista. Joten NEZ-mestaruudesta ajettavissa (alempana listaus) kilpailuissa tullaan näkemään siis enemmän autoja. Jokaiseen FTCC luokkaa on ilmoittautunut kuitenkin yli 10 autoa per luokka. Rata-SM ilmoittautuminen otettiin myös vastaan tuon saman ilmoittautumisen kautta, vaikka kyseiselle sarjalle ei ollut edes sarjasääntöjä vielä tuossa kohtaa olemassa (vaikka AKK:n sivujen mukaan hallitus on sarjasäännöt kyllä hyväksynyt, liekkö sitten allekirjoittanut ei niitä nyt vaan löytänyt). kokonaisuudeessaan tiedote on luettavissa: http://www.autourheilu.fi/uutiset/akk-n-hallituksen-kokous-3-17-8.3.2017/

Ote hallituksen tiedotteesta 3/17, 8.3.2017

"Hallitus hyväksyi Rata SM sarjasäännöt. Sarjasääntöjen kohdan 1.11.1 SM- ja Trophy - arvojen edellytyksenä tulee olla "10 autoa ensimmäisessä osakilpailussa"- periaate.
Hallitus hyväksyi FTCC sarjasäännöt.  Sarjasääntöjen kohdan 1.11.1 SM- arvojen edellytyksenä tulee olla "10 autoa ensimmäisessä osakilpailussa"- periaate."

 No nyt ilmoittautuminen on päättynyt mutta eilen sain kuitenkin infon että ilmoittautuminen Rata-SM:n sarjaan aukeaisi vielä erikseen? Tämä varmaan selviää tuleeko näin tapahtumaan tässä seuraavien tuntien/päivien aikana. Aukeaako sitten FTCC ilmoittautuminenkin uudelleen nyt kun tähän on saatu hieman selkyttä? Mene ja tiedä, mutta kertoisinkos nyt sitten miten niin tämä on selkeytynyt?

Mitä autourheilun raamattu sanoo?

No niin, niinkuin lupasin olen tuota uutta sääntökirjaa tässä tutkaillut ja löysin sieltä kohdan jossa lukee näin:
Nopeuskilpailujen säännöt kohta 15, SM-säännöt:
15.1 Sarjasäännöt: Nopeuslajien SM-sarjat julkaisevat sarjasääntönsä viimeistään 4kk ennen kauden alkua. (SK 2017, sivu 122.)

Suomen vai Suomalaisen (rata-autoilun tuki ry) SRT????

No niin sitten ne uutiset mitkä selkeyttivät ainakin omaa näkemystä tulevasta kaudesta. Onhan siellä paaaaaaljon kysymysmerkkejä edelleen mutta nyt on sentään jotain uutisia. Tässä kaiken hiljaisuuden ja epäselkeyden lomassa kävi juuri niinkuin minä syksyllä aavistelin. Syntyi ydinryhmä joka halusi tehdä vielä suomen rata-autoilun eteen kaikkensa. No nyt on syntynyt Suomalaisen rata-autoilun tuki ry. Ensimmäisenä tässä kohtaa on selvennettävä tuon nimi joka nyt ilmeisesti on aiheuttanut sitten jo hämmennystä. On puhuttu Suomen rata-autoilun tuki ry:stä, jopa Legendsien virallisilla kotisivuilla kirjoitetaan mm näin:

Vauhdinmaailma lehdessä 20.1.2017 olleessa FTCC_sarjan esittelyn yhteydessä oli haastatteltu LCF:n hallituksen puheenjohtajaa Mikko Korpelaa- LCF:n hallitus ei ole astussa haastattelussa ilmi tulleista asioista. Hallitus tai jäsenet eivät ole päättäneet teon aikaan missä Legends-kilpailut ajetaan. LCF:n hallitus on ainoastaan päättänyt elokuussa 2016, että Legens ei ole mukana vuoden 2017 FTCC-sarjassa, muilta osin hallitus eikä jäsenet ole tehneet mitään päätöksiä kilpailukalenterista 20.1.2017 mennessä.

LCF on mielellään mukana niin AKK:n kanssa kuin muidenkin yhdistysten kanssa suomalaisen rata-autoilun kehittämistä koskevissa neuvotteluissa.

LCF ei ole mukana Suomen Rata-autoilun tuki Ry (SRT) toiminnassa. Kilpailuiden järjestämiseen liittyen LCF:n kilpailut organisoi AKK

Koko tiedote luettavissa: http://www.legendscars.fi/legends-cars-finland-tiedotteet/legends-cars-finland-ry-lcf-hallituksen-tiedote-22-1-2017/

Eli tuossakin tekstissä mainitaan tuo SUOMEN sana joka nyt on aiheuttanut hämmennystä koska oikea sana olisi SUOMALAISEN. No miksi tämä nyt sitten on hämmentänyt, yhdistysrekisteristä ei tietenkään löydy tuolla Suomen-sanalla mitään ja täten on vedetty taas asiat hullunmyllyyn ja huhut saaneet siivet: kilpailun operoi rekisteröimätön yhdistys- ei näin voida toimia- ei tule mitään kilpailuita jne jne jne, kyllä te tiedätte  nää :) No kaikille nyt tiedoksi että tuo oikea termistö on Suomalaisen Rata-autoilun tuki ry, ja se löytyy rekisteristä ja tämän paapatuksen voimme siis lopettaa.

Mikä SRT??

No mikä yhdistys tää nyt sitten on? No se varmasti meille kaikille tässä vielä aukenee mutta kerron ne faktat mitä minä tiedän. Ensimmäisenä ja mielestäni tärkeimpänä asiana on kuitenkin se että Rata-SM kilpailut operoi omalla tavallaan (tarkennan tätä hieman myöhemmin) tämä Suomalaisen Rata-autoilun tuki ry (tässä kohtaa kun jokainen on tajunnut sanan Suomalaisen alan käyttämään lyhennettä SRT) ja ilmeisesti FTCC kilpailut sitten AKK. No miksi ilmeisesti, no tästä ei ole vielä mitään faktaa, pelkkää oletusta. No mitä mitä tarkoittaa sitten että SRT operoi omalla tavallaan Rata-SM sarjaa? No SRT ei ole siis mikään järjestävä seura, vaan nimensä mukaisesti tuki yhdistys jonka tarkoitus on kerätä jokaiselle kilpailulle järjestävä organisaatio autourheiluseuroista, taata kilpailuiden kannattavuus seuroille ja myydä ja markkinoida Rata-SM sarjaa. Itse SRT ei siis järjestä kilpailuja vaan toimii yhtenäistävänä tekijänä sarjan takana. Kerää sponsoreita, hoitaa sitä kuuluisaa rahavirtaa joka on tätä ennen mennyt AKK:lle ja sitä myöden aiheuttanut kismaa rata-autoilu piireissä. SRT lupaa että tilikirjat ovat avoimet kaikille, kuka vaan voi mennä ne halutessaan pyytämään ja katsomaan läpi. Suljetut ovet siis ainakin alkavat avautua, ja hyvä niin. Minä en ole tähän "mihin rahat menevät" leikkiin vieläkään kerennyt pureutua ja purkaa niitä mutta josko tämä tästä alkaisi sitten selkiämään. SRT: suuri rooli tulee olemaan rata-autoilun myynti ja markkinointi, ja nyt se seuraava iso asia: Rata-SM kilpailut tulevat olemaan pääsymaksuttomia tapahtumia katsojille, ei siis enää "ylihinnoilteltuja" pääsylippuja. No mitä tällä sitten haetaan? No niitä katsojia, koko perheen tapahtumia, hulinaa ja säihkettä, menoo ja meininkiä! Paljon on vielä auki toki jokaisella, mutta SRT:n rooli ja niiden saappaiden täyttäminen tulee olemaan ratkaisevassa osassa miten käy Rata-SM sarjan.

Ja siitä sekamelskasta

No nyt meillä on SRT joka kasaa Rata-SM sarjaa ja on selkeästi tuonut ilmi ettei heillä ole mitään osaa eikä arpaa sitten FTCC kilpailuihin. No kuka ne FTCC kilpailut sitten operoi? No huhuja olisi liikkeellä että AKK itse hoitaisi nämä kilpailut, onhan siellä huhuja jo koko hotellin vuokraamisestakin hämeenlinnan kesäkuun kisan osalta. Mitään varmaa tämän osalta ei ole, mutta pakko on todeta oma pettymys, syvä pettymys koko rata-autoilun osalta. Muutaman ihmisen kanssa olen keskustellut autojen tilanteesta, autot eivät mene kaupaksi, niitä ei kukaan vuokraa eikä kukaan tee mitään suunnitelmia minkään suhteen. Jyväskylän aikoihin oli vielä olemassa se fokus että suomessa tullaan ajamaan rata-autoilun huippusarjaa, ja tullaanhan sitä. No miksi olen pettynyt? No onhan se edelleen tuolta meidän kattojärjestöltä aivan käsittämätöntä että tämä pakka on saanut olla näin sekaisin näin pitkälle. Ne vähäiset tiedotteet mitä on ulos annettu ovat olleet sekavia, siellä on annettu vääriä vastauksia tai jätetty vastaamatta kokonaan. Toki ymmärrän että jos ollaan sekaisin ja pakka ei ole kasassa on paha mitään tiedottaa, mutta eikö silloin voisi ottaa lusikan kauniiseen käteen ja ilmoittaa että töitä tehdään koko ajan ja rata kausi tulee olemaan parempi kuin koskaan, pohjasta tehdään nyt niin hyvä kuin se tämän ajan puitteissa on. (ottaen nyt huomioon että ahveniston kisassa syyskuun alussa 2016 ilmoitettiin Rata-SM sarjan kuoppaamisesta ja jonkinlaiset hautajaiset siellä sitten pidettiin) Aikaa siis tämän kaiken selvittämiseen ja asioiden oikaisuun on mielestäni kyllä ollut. AKK on itse omilla sivuillaan pyytänyt ihmisiä olemaan johdonmukaisia ja osoittamaan kyselyt ja tiedustelut oikeille ihmisille, siellä on tiedostettu että huhut pyörivät, asiat ovat sekaisin, epätietoisuutta on liikaa ja eritoten väärää faktaa on ollut liikkeellä ja kauan. Miksei sitä tiedotetta ole koskaan kukaan laatinut? Pysäyttänyt lumipalloa ja pistänyt edes jonkinlaista stoppia huhumyllylle jonka ainakin itse nyt pelkään aiheuttaneen jo taas peruuttamattomia asioita. Eikö edelleenkään rata-autoilu suomessa kiinnosta meidän kattojärjestöä? Ilmeisesti tämä ainainen itku Neste ralliin keskittymisestä on osittain sitten totta, mene ja tiedä mutta on tämä aihe pettyä. Kiitos.

Palataanpa niihin yhteisiin viikonloppuihin?

Mielenkiintoista on myös tässä kohtaa että kuinka sitten nämä Rata-SM ja FTCC yhteiset viikonloput tehdään, en saanut selkeää tietoa operoiko SRT:n sopima seura tai muu järjestäjä näinä viikonloppuina henkilöstön ja muut asiat Rata-SM:n osalta ja AKK sitten FTCC:n osalta vai tedäänkö näissä joku kompromissi kuka hankkii majoitukset ja henkilöstön ja mitä AKK hoitaa ja mitä sitten SRT:n sopima järjestäjä. Kuullostaa pelottavalta. Entäpä sitten ilmottautumismaksut? FTCC:n osalta kenelle ne tilitetään ja Rata-SM:n osalta SRT:n lupauksien mukaan heidän sopimalleen järjestäjälle, mutta miten esimerkiksi nyt tehdään sitten V1600 autojen osalta jotka osallistuvat molempiin arvosarjoihin? Tuskin heiltä peritään osallistumismaksua molempiin sarjoihin kuitenkaan, jaetaanko tuo potti? Kysymyksiä on paljon auki noilta kahdelta viikonlopulta, mutta onneksi se ei ole meidän tavallisten tallaajien päänvaiva, toivotaan vain yhdessä tuumin että kaikki on kilpailijoille mahdollisimman selkeää ilmoittautumisien ym osalta ja tämä kaikki muu byrokratia jää sitten kabinetteihin.

Spekuloidaan

Jokainen voi sitten itse spekuloida miksi tällainen muutos on tehty, osaltani on pakko sanoa että syksyllä totesin muutamalle läheselleni että katsokaapas vaan niin näin tässä käy. Tai no en minäkään ihan tätä tarkoittanut, mutta takaraivossa paukutti ajatus uudesta "sarjasta", ei tullut sarjaa vaan yhdistys. No totuushan nyt on että tuon SRT:n takana operoi vahvasti isona ryhmittymänä vahvat kilpailijat jotka syksyllä ilmoittivat etteivät ole halukkaita FTCC-sarjaan. Tästä kirjoitin myös aikaisemmin ja sillon tämän uuden kuvion jo osittain arvasin. Olin kuitenkin melkein varma että muutama luokka suomessa nitoutuu yhteen ja tulevat järjestämään omat kilpailunsa, mutta että tilanne kääntyi nyt niin että tämä minun odottamani "ryhmittymä" onkin Rata-SM sarjan takana oli minullekkin uutinen. No oma spekulaationi tästä on pitkä mutta lyhennän ja kiteytän sen muutamaan lauseeseen: Bisnes on bisnestä ja kun pitää korvansa auki näkee paikan mihin väliin iskeä, totuushan oli että kahden ison arvosarjan ylläpitäminen AKK:n toimesta olisi ollut vähintäänkin katastrofi viimeaikaisia tilanteita sivusta seuranneena (esim:huuhtikuu menossa ja kukaan ei vieläkään tiedä mistään loppujen lopuksi yhtään mitään, muuta kuin missä ajetaan). Ei tarvinnut luoda omaa sarjaa, auttaa vaan AKK:ta hoitamaan ison kakun ja sieltähän se putosi arvosarja käsiin. Lohduttavaa sinällään on että onneksi tuon SRT:n takana on sellaisia ihmisiä jolla on oikea palo rata-autoilua kohtaan ja tässä kohtaa sopii toivoa että nyt alkaa ne talkoot tosissaan. Toki kun luonteeltani olen edelleen kiero ja väärä en malta olla ottamatta esiin jälleen kerran niitä vanhoja kirveitä jotka hiertävät FTCC sekä Rata-SM porukoita. Surullista tässä on että FTCC  kulkee edelleen henkilöleimalla ja aiheuttaa näin ollen vastustusta vaikkakin jyvä on annettu muille jo idätettäväksi. Sama homma se on Rata-SM sarjan osalta. Mutta mielenkiintoistahan tästä auttamatta tulee. Onko sitten rata-autoilun tulevaisuus todellisuudessa kenen käsissä, sitä on paha tässä kohtaa sanoa mutta sen pitäsii olla AKK:n käsissä.

Villi kortti V1600 Klubisarja

Sitten vielä tämä hämmentävä villikortti tuolta V1600 porukasta. On tässä viime syksyn jälkeen tullut sinnekkin uutta ja ihmeellistä. Facebookin ihmeellisestä maailmasta löysin alla olevan tiedotteen. Lyhennän sitä kuitenkin hieman, koko tehsti on luettavissa osoitteessa: https://www.facebook.com/v1600sportsclub/?hc_ref=PAGES_TIMELINE

Klubisarja - V1600 Sports club

V1600 Sports Club ry:n hallitus on päättänyt järjestää tänä vuonna harrastuspainotteisen klubisarjan V1600 autoille. Klubisarja koostuu viidestä osakilpailusta radalla, jotka järjestää Radalle . com tapahtumien yhteydessä. Mahdollisista lisäkilpailuista tiedotetaan erikseen.
Lisäksi herätämme henkiin vanhan V1600 Moniosaaja Cup-tyyppisen sarjan, jossa ajetaan kaksi osakilpailua radalla, kaksi sprinttiä ja kaksi kesärallia. Jos osallistuja haluavat ajaa myös talvirallin, niin voimme tulevina vuosina ottaa sen myös mukaan sarjaan toisena ralleista. Jätimme sen tänä vuonna pois kustannusten säästämiseksi. Moniosaajasarjasta lisää,kun suunnitelmamme/säännöt on saatu vahvistettua.

V1600 Sports Club lyhyesti:
-Viimevuotiset FTCC V1600 Sports Cup -säännöt, joihin tehty pieniä parannuksia(nimi meni uudelle huippusarjalle, mutta toiminta jäi). Säännöt julkaistaan heti huhtikuun alkupuolella V1600 Sports Club ry hallituksen hyväksyttyä ne.
-Sarja ajetaan/ kehitetään harrastajien ehdoilla ja on matalan kynnyksen sarja. Mahdollisuus vuokrata auto kilpailuihin. Autojen hankinnassa opastetaan uusia harrastajia.
-Rengas sama vanha katuluokiteltu Toyo R888R, koska sprintti, ralli sekä rallicross käyttävät sitä. Uusia renkaita ei välttämättä tarvitse ostaa näihin kisoihin.
-Ei uutta passitusta, vanha passi riittää. Oma pääkatsastaja, joka toteaa autojen turvallisuuden/sääntöjen mukaisuuden.
-Alustavat maksut (vahvistetaan sarjasäänöissä).
Sarjamaksu 50 euroa, joka sisältää V1600 Sports Club ry:n 20 euron jäsenmaksun. Jo liittyneet maksavat 30 euroa. Ilmoittautuminen avataan, kun säännöt on julkaistu. Jäsenenä voit vaikuttaa V1600-luokan kehitykseen tulevaisuudessa!
-Osallistumismaksu 175 euroa per kisa
-Hintoihin ei tule alv:tä, koska järjestäjänä on yhdistys.

No niin, elikkäs tämän mukaanhan tulemma näkemään V1600 autot myös Radalla.com tapahtumissa. No nyt herää itsellä se kysymys että kun aikoinaan alettiin näitä sarjoja puuhaamaan ja puhumaan huippuluokasta, FTCC:stä, tarkoituksena oli yhdistää jo ennenstään repaleinen suomen rata-autoilu, eritoten tämä V1600 porukka niin niinkuin jo aiemmin mainitsin on juuri tämä ryhmittymä on nyt sitten mukana Rata-SM sarjassa, FTCC:ssä (Nez vielä näissä rinnalla) sekä Radalle.com tapahtumissa klubisarjana. On siinä kuskeilla sitten taas valiat naamakertoimen mukaan mihin kinkereihin milloinkin lähtee mukaan.

No sitten tuolta paistaa silmään tuo rengas tuohon klubisarjaan. Tämä rengasvääntöhän nyt sitten on ollut ihan loputonta. Rata-SM sekä FTCC päätti että näissä sarjoissa ajetaan Yokohama renkaalla, ja nyt klubisarjaa ajetaan Toyo:lla. Tämä koko rengasshow on ollut ihan käsittämätöntä, näillä päätöksillä rata-autoilun osalta omalla tavallaan poissuljettiin rengastoimittajia ja jossain kabineteissa on sitten tultu tulokseen että tämä oli fiksuin ratkaisu. No eipähän tule ainakaan eroja renkaan muodossa kilpailuissa, mutta tiedän että molemmilla renkailla on omat kannattajansa ja siksi tämäkin on surkeeta ettei noissa pääsarjoissa saa ajaa kuin vaan yhdellä rengasmerkillä. Nyt jäämme seuraamaan kuka tästä hyötyi sitten eniten?

Ja sitten tuo passi. Voi apua sentään! Tämä koko luokka on ollut alusta asti yhtä puukkojen heittelyä luokitusten ja passitusten ja sen ja tämän osalta. No nyt kaivoin AKK:n sivuilta lisämääräyksen koskien tuota passitusta, joskin tuo on minusta hieman sekava kun samassa tiedotteessa puhutaan nyt molemmista sarjoista, niin Rata-SM kuin FTCC:n osalta:

LISÄMÄÄRÄYS 1 FTCC sarjasääntöihin 2017 V1600: 29. 3. 20 17 

Rata-ajossa kaikissa sarjamuotoisissa kilpailuissa noudatetaan AKK:n sääntökirja 2017 V1600 Tekniset määräykset kohta 3: Rata SM-sarjaan osallistuvat autot tulee aina olla tämän säännön mukaisia ja ne tulee olla passitettu vuoden 2016 alusta käyttöön tulleelle passipohjalle. Tällöin autot myös tarkastetaan AKK:n V1600 tarkastajan toimesta ja passiin liitettävät kuvat ottaa auton tarkastaja.

Rata-ajon lajiryhmän puolesta, Pekka Säynevirta Lajipäällikkö

Tiedote luettavissa ositteessa:http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/ftcc_lisa_ma_a_ra_ys1-2017.pdf

Eli siis FTCC: sarjasääntöihin tehty lisämääräys koskee Rata-SM-sarjaan osallistuvia autoja. No oli miten oli, tuohon klubisarjaan saa tiedotteen mukaan nyt sitten osallistua vanhalla passilla, joten autoa ei ainakaan tarvitse passittaa uudestaan. Nyt punnitaan sitten näitä kilpailijoita, mikä painaa kenenkin osalistumisessa eniten: SM-arvo, FTCC.mestaruus, NEZ-mestaruus, rengas, passi, osallistumismaksut? Mielenkiinnolla jään seuraamaan tätä tilannetta ja sen kehittymistä. Olen jo aikaisemmin tullut tulokseen että oma kalenteri on kesän osalta tukkoinen mutta ehkä on nyt raivattava sitten vielä tilaa ainakin yhdelle radalle.com tapahtuman verran. Hauska nähdä kuinka tilanne muuttuu kun arvosarjoista siirrytäänkin klubikisoihin.

Ensi kauden kilpailukalenteria

Listaan tähän alle nyt mahdollisimman selkeästi minulla tiedossa olevat kilpailut paikkakuntineen ja alimmaiseksi lisään vielä HRF:n kisat joihin en ole ehtinyt vielä keskittymään. Tuo NEZ merkintä kilpailuiden perässä ei tässä kohtaa tarkoita että jokainen mukana oleva luokka ajaa siellä NEZ-pisteistä, vaan ainakin yksi luokka on merkannut tuon kyseisen viikonlopun osalta oman kilpailunsa NEZ-sarjaan. Näissä on hyvä jokaisen olla tarkkana ja tarkistaa luokkakohtaiset erot NEZ-lähtöjen osalta.

Rata-SM kilpailut:

13.5         Botniaring, Jurva
2.-4.6      Ahvenisto, Hämeenlinna (50-vuotisjuhlakilpailu)   Mukana myös FTCC  (NEZ)
30.6-2.7  Auto24Ring, Pärnu, Viro  Mukana myös FTCC (NEZ)
15.-16.7  Kemora, Kemora
2.9          Ahvenisto, Hämeenlinna   (NEZ)
23.-24.9  Alastaro, Virttaa    Mukana myös FTCC   (NEZ)

FTCC

28.-30.4   Riika, Latvia     (NEZ)
2.-4.6       Ahvenisto, Hämeenlinna (50-vuotisjuhlakilpailu)    Mukana myös Rata-SM  (NEZ)
30.6-2.7   Auto24Ring, Viro, Pärnu    Mukana Rata-SM (NEZ)
23.-24.9   Alastaro, Virttaa   Mukana myös Rata-SM    (NEZ)

Vauhtiajot Seinäjoki

5.-6.8 Seinäjoki

Porsche Club Festival

25.-26.8, Alastaro, Virttaa

Historic Race Finland (HRF)

27.28.5 Kemora, Veteli
1.-2.7   Botniaring, Kurikka
18.-20.8 Ahvenisto, Hämeenlinna
9.10.9 Motopark, Virtasalmi

Näillä mennään tässä kohtaa! No mitä me nyt sitten vielä odotetaan? No kauden alkua tietysti, eikä ole enää montaa viikkoa kun itse nappaan tosi mielellä kameran kainaloon ja lähden kuvaamaan! Paljon jäi vielä kirjoittamatta ja veivaamatta, mutta rajansa kaikella, pieni info pläjäys nyt joka tapauksessa kun vihdoinkin jotain uutta tietoa on tihkunut! Kyllä nämä tästä selviää ja tästä näyttää kehkeytyvän nyt todellakin kaikkien aikojen rata kesä!

Muistakaahan klikata blogini seurantaan ja saatte ensimmäisenä ilmoituksen kun uutta materiaalia on taas luettavissa. Luulempa palaavani pian taas aiheeseen ;) Ja jos jollain on antaa mulle lisää FAKTOJA ja on valmis niiden faktojen takana omalla nimellään seisomaan niin ei muuta kun soittoa niin saan ainakin paikkaansa pitävää tietoa tässä kohtaa kun tiedotus on vielä keskeneräistä. Toki jos mieltä askarruttaa jonkun muun sarjan tai lajin tilanne niin mielelläni purkaisin niitä tietoja julki myös kun ei tämä rata-autoilu ole ainoa missä tätä kuhinaa on! Soitelkaa, viestitelkää! Saadaan tieto kulkemaan! Kiitos lukijoille!