Sitten mistä ja miten:
Sitten lisää siitä tiedon hankinnasta jos kipinä iskee
tietää enemmän. Tulen jakamaan hyviä linkkejä, esittelemään lajeja,
mahdollisuuksien mukaan myös kuskeja ja teamejä, kertomaan radoista ym tietoa.
Kuitenkin jo pelkästään lajeja on niin paljon että kerron niistä vain pinta
raapaisun, jokainen sitten hankkikoon haluamastaan lajista lisä tietoa, onneksi
meillä on internet. Minultakin saa kysyä, mielelläni etsin ainakin tiedon, jos
en sitä tiedä ja näin kartoitan myös omaa tietämystäni. Itse olen elänyt
suurimman osani tuolla jengissä ja kuullut siellä paljon, nähnyt paljon mutta
siltikin vain vähän. Esittelen mielelläni myös näitä organisaatioita ja yritän
avata hierarkiaa siellä tapahtumien takana jotta on helpompi ymmärtää ettei
kyse ole vaan siitä että kunhan nyt autot tulevat paikalle niin päästään
ajamaan. Moottoriurheilu vaatii mielettömän paljon ihmisiä ja työtunteja
ihmisiltä, eri työryhmiä ja pitkiä päiviä jotta kilpailut saadaan tehtyä
sääntöjen ja turvallisuuden osalta oikein. Näitä työmuurahaisia kovin moni ei
tunne eikä näe sitä kokonaisuutta kuinka valtavasti Suomessa tehdään töitä
jotta se pieni ja piskuinen maa muistetaan vuodesta toiseen moottoriurheilu
piireissä, oli kyse sitten rallista, rata-ajosta tai mistä tahansa lajista.
Tämä lajien kirjo ja siinä saavutetut menestykset aukeavat kunhan listaan niitä
myöhemmin ja jokainen ymmärtää ettei näitä olisi saavutettu ellei olisi niitä
ihmisiä ketkä tätä lajia rakastavat.
Monella radalla ja kilpailuissa on panostettu katsomoihin,
niitä on uusittu ja paranneltu, ravintolat ja myyntikojut on tuotu lähelle.
wc:t ym ”virkistäytymistilat” on tuotu tälle vuosituhannelle. Joiltain radoilta
on myös ostettavissa ihan pienimmille myös korvatulppia ja suojaimia, onhan
aika ajoin kyseisissä kilpureissa todellakin tärykalvoja viiltävä meteli. Hommasta
on selkeästi tehty katsoja ystävällisempää vuosi vuodelta. Enää puuttuu ne
naiset ja lapset sieltä kilpailujen varsilta. Onhan siellä niitäkin, mutta
harmittavan vähän.
Omasta ”harrastuksestani” on tullut jo tässä vaiheessa puoli
elämää, kesät menee vallan eri ratojen, reittien ym varsilla, liekkö sitten
jossain vaiheessa tulee taas mittari täyteen, tiedä näistä mutta tokihan tuo on
myös aikaa vievää ja tietää paljon kilometrejä. itsellä mukana kiertää
myös toki kamera ja paljon tulee
kuvattua. Omaksi iloksi, muutamia kuvia on toki käytetty joissain lehdissä ja
kausijulkaisuissa.
Kysyä saa jos heti ennen tuon linkkilistan julkaisua tulee asioita mieleen, vastaan niin pian kuin voin :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti